En ny målemetode skal gøre det lettere for Lufthansa piloter at forudsige turbulens, så man kan tilrettelægge en mere behagelig flyvning for besætning og passagerer.
Det er de færreste flypassagerer, der synes at det er behageligt, når piloterne anmoder om at spænde sikkerhedsbæltet, hvis flyet befinder sig i et turbulent vejrområde.
Det kan begynde som små rystelser, men pludseligt kan det udvikle sig lidt mere voldsomt, hvor flyet taber nogle meters højde, hvilket mange kalder “lufthuller”. Ikke alene kan det medføre ubehag for passagererne, men det kan også være en alvorlig sag for kabinepersonalet, der kan risikere at få skader ved voldsom turbulens, ligesom der også er risiko for skoldningsulykker, hvis turbulens indtræffer samtidig med, at der hældes varme drikke op.
Lufthansa har igennem længere tid arbejdet med en metode, der skal give flyselskabet bedre muligheder for at forudsige turbulens på flyveruten. Hidtil har piloterne fået en vejrmelding under briefingen, hvor der bliver indikeret omtrentligt, på hvilke strækninger af flyveruten, at der kan forventes turbulens.
“Det er ikke nogen stor hjælp for os,” siger Oliver Matz, der er pilot på Lufthansa A380-fly.
I stedet har Lufthansa fået udarbejdet et system, der automatisk sætter farvede prikker på hele flyveruten. Hvis prikkerne er hvide, kan man forvente rolige vejrforhold. Er der grønne prikker, indikerer de, at der er mindre bevægelser i luften, mens gule eller orange prikker fortæller, at der er turbulens på disse præcise områder på flyvningen.
Analyse af testdata
Det er planen, at piloterne i fremtiden skal have adgang til et kort i cockpittet, der viser en lang stribe af hvile, grønne, gule og orange prikker, der er skabt ud fra den såkaldte EDR-målemetode (Eddy Dissipation Rate). Gennem EDR-målinger er det muligt at forudsige, hvordan energien fordeler sig i atmosfæren uanset flyets størrelse, vægt og hastighed. Når et fly flyver igennem et turbulent område, vil systemet automatisk måle styrken af rystelserne på en skala, der går fra rolig og helt op til ekstrem turbulens.
Fremover vil det blive muligt for flyene i “real time” at sende måledata og koordinater via en server på jorden, således at piloter, der flyver på ruten kan nå at justere højden eller i det mindste advare kabinepersonalet i god tid.
Ansvarlig for projektet er Martijn Karssemeijer, der også er senior styrmand på Boeing 747-flyene hos Lufthansa. Sammen med Oliver Matz gennemførte han for nylig to testflyvninger med det nye EDR-system, der bliver en del af Electronic Flight Bag (EFB) i cockpittet.
“Vi gør brug af en række forskellige data og forskellige koncepter i forhold til in-flight konnektivitet,” forklarer Oliver Matz.
Lufthansa er i øjeblikket ved at analysere resultaterne fra de første testflyvninger for at vurdere kvaliteten af modellens forudsigelser. Det forventes at kunne skabe grundlaget for et system, der vil blive implementeret i fly fra Lufhansa-gruppens selskaber, og hos det tyske flyselskab er man overbevist om, at det vil gøre flyvningen mere sikker og behagelig for både passagerer og besætningsmedlemmer.
Relaterede artikler:
A380-turbulens kastede business jet rundt
Turbulens sender 24 på hospitalet
32 kvæstet af turbulens på fly