Selv om Kåre Schultze det meste af sin karriere har været beskæftiget i medicinalindustrien, er han af den opfattelse, at han hurtigt kan sætte sig ind i hvordan luftfarten fungerer.
Onsdag den 11. september blev Kåre Schultz valgt som ny bestyrelsesformand i SAS, og i den anledning gav den nyvalgte formand for det skandinaviske flyselskab interviews til et par udvalgte medier.
Her afslørede han, at planen er at fortsætte den lagte strategi og den særlige SAS Forward-plan, der blev lanceret i februar 2022, og sigter på at optimere organisation og omkostningsstruktur.
Den 63-årige Kåre Schultz har ingen erfaring fra luftfartsbranchen, men han kender SAS ganske godt, da han mange gange har siddet i et SAS-fly i forbindelse med den store rejseaktivitet, der har været i nogle af de tidligere topjobs, som han har bestridt.
Derfor glæder han sig også over den spændende udfordring med at skabe fremtiden for SAS, og at selskabet er kommet helskindet gennem Chapter 11-processen med konkursbeskyttelse og nu står foran en ny tid med ændret ejerkreds og reduceret gæld- og omkostningsstruktur.
“Ud fra en samfundsmæssig synsvinkel er det for de skandinaviske lande vigtigt at have gode, nemme forbindelser til de store byer i verden. Vi lever i Skandinavien af at eksportere, og det er svært at drive en effektiv forretning, hvis du ikke kan komme derhen, hvor du skal drive forretning. Det har jeg oplevet vigtigheden af på egen krop, altså at man kan komme mange steder hen direkte,” siger han til Finans.
Skal lære branche at kende
Den erfarne erhvervsmand har solid erfaring med sig fra særligt medicinalindustrien, da CV’et som tidligere beskrevet indeholder medicinalgiganter som Lundbeck, Novo Nordisk og israelske Teva.
Konkurrencesituationen i medicinalindustrien er dog givetvis en anden end i luftfartsbranchen, hvor det er de små marginaler, der tæller, og hvor konkurrenterne konstant er i hælene.
Men den nye bestyrelsesformand mener tilsyneladende ikke, at det betyder noget, at der er tale om en anden og noget anderledes branche, end han kender i forvejen.
“Det betyder jo bare, at jeg skal skynde mig at sætte mig ind i, hvordan luftfart fungerer. Det kan jeg godt finde ud af,” siger Kåre Schultz til Ritzau ifølge Berlingske.
Selv kalder han udfordringen for “en dejlig svær opgave”, hvor det kort fortalt handler om, at ledelsen skal komme med forslag til hvilket ruter SAS skal flyve og sikre en optimal driftssituation, mens bestyrelsesformanden blot skal sikre sig, at det kommer til at ske.
Første større optræden som bestyrelsesformand for SAS sker den 17. september i København, hvor SAS og SkyTeam har inviteret til et stort arrangement, hvor optagelsen i SkyTeam skal markeres.
Relaterede artikler:
Hard-Kåre fik en kort karriere i rejsebranchen