SAS har den 28 august afsluttet sin 785 dage lange rekonstruktionsproces, og selskabet fremstår nu som et mere konkurrencedygtigt selskab. Samtidig har ejerne udskiftet Carsten Dilling med en ny dansk bestyrelsesformand.
Siden SAS den 5. juli 2022 ansøgte om konkursbeskyttelse ved en amerikansk konkursdomstol i New York, har selskabet haft stækket sine vinger.
Ny er der gået i alt 785 dage, og SAS kan atter flyve frit. Det meddeler selskabet onsdag morgen i en pressemeddelelse.
Det skandinaviske flyselskab er nu ude af Chapter 11-konkursbeskyttelsen og har også fået foretaget en rekonstruktion i Sverige, hvor selskabet SAS AB formelt er hjemmehørende.
Sammen har de nye hovedaktionærer Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat skudt 1,2 milliarder dollars, eller hvad der svarer til 8,0 milliarder kroner, i det nye SAS.
“Selskabet fremstår som et konkurrencedygtigt og finansielt robust flyselskab med en styrket kapitalstruktur, et meget dedikeret og erfarent ledelsesteam, en forpligtelse til at drive transformationsforandring og bæredygtighed inden for luftfart og et attraktivt nyt kundetilbud sammen med den globale flyselskabsalliance SkyTeam,” hedder det.
En kompleks proces
Hos SAS er der naturligvis glæde over at være nået gennem den langvarige konkursbeskyttelse, hvor der er blevet omstrukturereret gæld for mere end to millarder dollars (13,4 milliarder kroner), fået flyflåden og relaterede omkostninger hertil justeret samt indgået aftaler med nøgleinteressenter, kreditorer og leverandører.
“Dette er en historisk dag , der markerer starten på en spændende fremtid for SAS’ kunder, partnere og kolleger . Vi har med succes afsluttet vores omstruktureringsprocedure, og vi går nu ind i en ny æra. Det har været en kompleks proces, og jeg er taknemmelig for det konstruktive samarbejde med kreditorer og partnere, for den værdifulde støtte fra bestyrelsen samt en imponerende indsats, energi og entusiasme i hele vores organisation,” udtaler koncernchef Anko van der Werff.
Skifter bestyrelsesformand
Samtidig har de nye ejere valgt at tage afsked med den danske bestyrelsesformand Carsten Dilling, der har siddet for bordenden i bestyrelseslokalet siden 2018. Han erstattes af Kåre Schultz, der tidligere har haft topjobs i Novo Nordisk, Lundbeck og israelske Teva.
Carsten Dilling sender en stor tak til flyselskabets ledelse, for hvad han kalder et “virkelig bemærkelsesværdigt stykke arbejde.” Den afgående formand føler sig ovebevist om, at SAS er i gode hænder fremadrettet og kalder det “en ære at være med til at føre SAS gennem disse svære år til, hvor vi er i dag.”
”SAS’ opståen fra restruktureringssagen markerer et vendepunkt for selskabet, og jeg vil nu overdrage ledelsen til en ny bestyrelse. På vegne af bestyrelsen vil jeg gerne takke administrerende koncernchef Anko van der Werff og hans team for deres hårde arbejde, dedikation og deres engagement i at redde denne virksomhed og bygge et stærkt nyt fundament for fremtiden,” understeger Carsten Dilling.
I spidsen for Skandinaviens stolte arv
Den nye bestyrelsesformand Kåre Schultz kan betragte en virksomhed, som nu fremstår mere finansielt robust med en styrket kapitalstruktur og betydelig likviditet.
Han kommer til på et tidspunkt, hvor der i indeværende regnskabsår har været en passagervækst på 6,5 procent og samlet 18 millioner passagerer, der har fløjet med SAS fr 1. november 2023 og frem til den 31. juli i år
“Jeg er beæret over at blive udnævnt til ny formand for SAS, og jeg ser frem til at lede bestyrelsens arbejde, mens SAS fortsætter sin stolte arv som Skandinaviens førende flyselskab. SAS har gjort et virkelig imponerende stykke arbejde med at navigere gennem omstruktureringsprocedurerne og med at opbygge en konkurrencedygtig virksomhed, der er positioneret til vækst,” siger Kåre Schultz.
Relaterede artikler:
Efter 505 dage: SAS når vigtig milepæl