ATR-fly på vej ind i hangaren hos Skyways Technics i Sønderborg Lufthavn (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Ny strategi for tilsyn med dansk luftfart

Trafikstyrelsen har netop fremlagt en ny strategi for tilsynet med danske luftfartsvirksomheder. Der er mere gulerod en pisk, da det handler om at understøtte branchens evne til selv at håndtere egne risici.

En 45-siders publikation med navnet “Strategi og praksis for tilsyn med luftfartssikkerhed“ er netop blevet udsendt af Trafikstyrelsen. Publikationen, der beskrives som et “levende dokument“ skal bidrage til, at skabe større gennemsigtighed omkring tilsynet på luftfartsområdet.

I forbindelse med den nye strategi vil Trafikstyrelsen arbejde for at opbygge virksomhedernes sikkerhedssystemer og samtidig sikre, at tilsynet sætter ind på områder, hvor der er størst risiko. Herudover skal man sikre, at tilsynet bliver mere ensartet på tværs af enkeltpersoner og fagtekniske områder, ligesom Trafikstyrelsen også har gjort en del ud af at beskrive, hvilke reaktioner og sanktioner, der skal udføres, når og hvis virksomhederne ikke følger de gældende krav og anvisninger.

Langsigtet ønsker Trafikstyrelsen at fastholde og om muligt øge det høje sikkerhedsniveau inden for dansk luftfart, mens det på kort sigt handler om at sætte virksomhederne i stand til selv at styre egne risici.

I løbet af 2014 vil Trafikstyrelsen offentliggøre et såkaldt “State Safety Programme“, der bygger på retningslinjer fra ICAO, der er den internationale civile luftfartsorganisation under FN. Det kommer i forlængelse af, at Trafikstyrelsen for første gang i 2013 offentliggjorde en slags “årsregnskab“ for luftfartssikkerhed.

Øget dialog med branchen
Et af elementerne i den nye strategi er at skabe en øget og bedre dialog med luftfartsbranchen. Derfor vil Trafikstyrelsen i 2014 etablere et såkaldt Branchepanel for luftfartssikkerhed, hvor man blandt andet kan drøfte implementering af national og international lovgivning og samtidig få en tilbagemelding fra branchen på den indsats, som styrelsen udøver.

Som et led i en mere åben dialog vil Trafikstyrelsen ikke alene fokusere på inspektioner og audits. Det er ligeså vigtigt, at branchens virksomheder får værktøjer til eksempelvis at implementere nye komplekse regelsæt.

Derfor vil styrelsen i samarbejde med det nye branchepanel og andre ekspertfora udpege nogle særlige fokusområder, hvor der er et særligt behov for at vejlede branchen baseret på best practice-eksempler.

Der er således lagt op til mere dialog og hjælp til selvhjælp fremfor den traditionelle kontrolaktivitet. Og samtidig er Trafikstyrelsen bevidst om behovet for en kortere sagsbehandlingstid, så sagerne kan afsluttes hurtigere. Det vil ske gennem en effektivisering af planlægningen og en bedre opfølgning på tilsyn.

Tydelighed om reaktioner og sanktioner
Men som kontrolorgan er det også vigtigt, at Trafikstyrelsen skaber gennemsigtighed omkring konsekvenserne af ikke at følge de gældende krav og anvisninger. Derfor er der udarbejdet en såkaldt “sanktionsstige“, så man på forhånd har et klart overblik over, hvilke reaktioner og sanktioner man kan forvente ved en eventuel overtrædelse af bestemmelserne.

Der skelnes i den forbindelse mellem situationer, der kan have en potentiel sikkerhedsmæssig betydning eller en afgørende og væsentlig betydning for flyvesikkerheden.

Trafikstyrelsen har mulighed for at sikre, at der rejses en egentlig straffesag, hvis der sker en grundlæggende overtrædelse af luftfartslovgivningen. Det var blandt andet tilfældet, da en pilot landede med en helikopter på en strand tæt ved et bebygget område. Da han ydermere havde fløjet under minimumshøjden på 300 meter og ikke havde ejerens tilladelse til start og landing, resulterede det i et bødeforlæg på 6.000 kroner.

Anderledes så det ud med et kabinebesætningsmedlem på et passagerfly, som havde en alkoholpromille på over 0,19 under flyvningen. Sagen blev afgjort med 30 dages betinget fængsel samt tre års ubetinget frakendelse af retten til at udøve tjeneste i et luftfartøj.