I januar faldt det samlede antal flyrejsende hos islandske Play, og det samme gjaldt belægningsgraden. Det er dog helt i tråd med den nye strategi, lyder det fra selskabet.
Henimod slutningen af sidste år slog Play ind på en ny kurs, da økonomiske hensyn fik flyselskabet til at justere forretningsmodellen.
Den nye strategi går ud på, at selskabet nu i højere grad fokuserer på fritidsrejsetrafikken fra Island til i første omgang Sydeuropa fremfor transferpassagerer, der skal til og fra Nordamerika.
Det islandske flyselskab håber, at det vil løfte økonomien i og med, at passagerer, der rejser til og fra Island, resulterer i højere billetindtægter, end tilfældet er med transferpassagerer.
Belægningen falder
I årets førte måned gik det samlede antal passagerer dog en smule tilbage. Play betjente 87.415 flyrejsende i januar. Det er 12,3 procent færre end sidste år ved samme tid, hvor 99.704 passagerer gik ombord i selskabets fly.
I tråd med den nye strategi har Play fået øget andelen af rejsende fra og til Island. De udgør 32,2 procent og 37,6 procent af det samlede antal januar-passagerer mod 27,1 procent og 31,1 procent sidste år. Transferpassagerer er derimod gået fra at udgøre 41,8 procent til 30,1 procent.
Play udbød 354,9 millioner passagersædekilometer i januar, og ud af disse blev 258,6 millioner solgt. Det er 12,5 procent og 14,8 procent færre end for et år siden, hvor der blev udbudt 405,8 millioner og solgt 303,5 millioner passagersædekilometer.
I løbet af den forgangne måned endte belægningsgraden på Plays flyvninger på 72.9 procent, hvilket er 1,9 procentpoint færre end de 74,8 procent, som selskabet landede i samme måned for et år siden.
Peger på flere faktorer
Den lavere belægning skyldes ifølge Play, at fritidsrejsetrafikken er begyndt at fylde mere, og mens denne leverer et højere yield, er bagsiden af mønten, at det mindskede fokus på transferpassagerer betyder, at man må tage til takke med en lavere belægningsgrad.
Play mener desuden, at beslutningen om at lease et af selskabets fly til ACMI-selskabet GlobalX fra Miami spiller en rolle i tilbagegangen i det samlede antal passagerer. Administrerende direktør og medejer Einar Örn Ólafsson er dog overordnet set tilfreds med udviklingen.
”At en stigende andel af islændinge rejser med Play viser, at vi er deres foretrukne flyselskab, når de booker en flyrejse til en solrig destination. Det stigende antal passagerer, der flyver med Play for at besøge Island, peger på, at flere udenlandske markeder får øjnene op for vores brand.”
Relaterede artikler:
Øget belægning trods færre passagerer hos Play