Interiøret i de nye flytogvogne til norske Flytoget. Foto: Flytoget

Nyt flytog på vej mellem Gardermoen og Oslo

Flytoget udvider kapaciteten med 50 procent i form af otte helt nye togsæt, der bliver sat i drift mellem Oslo Gardermoen og centrum i den norske hovedstad fra næste vinter.

Rejsende, der kører med tog mellem Oslo Gardermoen og Oslos centrum, får snart helt nye togvogne at boltre sig i.

Der er således otte nye togsæt på vej til Flytoget, der i forvejen har 16 togsæt leveret omkring 1997 og 1998. Tirsdag i sidste uge viste Flytoget for første gang de nye vogne frem, og passagererne kan blandt andet glæde sig til bredere sæder.

Flytoget indgik en kontrakt med den spanske togfabrik CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles) i 2015 for at øge kapaciteten på den cirka 50 kilometer lange strækning mellem Oslo Gardermoen og centrum af den norske hovedstad. De gamle togsæt skal efter planen stadig køre efter tilføjelsen af de nye.

Større vinduer og mindre støj
Sidste år satte Flytoget passagerrekord med næsten syv millioner rejsende, og de rejsende får især forbedringer inde i selve togvognene. Udadtil ligner de nye togsæt stort set de eksisterende. Inde i vognene vil man som passager opleve mindre støj, større vinduer og bredere sæder. Herudover vil der være stikkontakt, USB-stik og egen kopholder ved samtlige sæder i togene. Der bliver også bedre plads til bagage.

Flytoget med kontroltårnet i Oslo Gardermoen i baggrunden. Foto: Flytoget

Inden passagererne stiger om bord på de nye tog, vil de ude fra kunne se, hvilke vogne der er mest plads i.

De nye togvogne har gennemgået et omfattende testprogram. Toget har således været testet i både Spanien, Tyskland, Østrig og Tjekkiet – blandt andet i en østrigsk klimatunnel. Flytogene er godkendt til maksimalt at køre 245 kilometer i timen, men under testkørslen er de nået helt op på 270 kilometer i timen.

”Vi har foreløbig kun lov til at køre 210 kilometer i timen til og fra Oslos lufthavn, men vi synes, det er sejt, at togene kan køre så hurtigt. Flytoget er Norges hurtigste tog, og det åbner for spændende muligheder i fremtiden,” siger Philipp Engedal, administrerende direktør i Flytoget.

“Et af de fedeste tog”
Togleverandøren CAF er glad for samarbejdet med Flytoget, som altså i stigende grad bliver benyttet af rejsende mellem Oslo Gardermoen og byens centrum.

”Jeg må være ærlig at sige, at dette er et af de fedeste tog, vi nogensinde har lavet. Projektorganisationen i Flytoget er en samling perfektionister, som ikke giver op, før hver eneste detalje er på plads. Dette har resulteret i et fantastisk tog, som jeg er sikker på, at kunderne vil elske,” siger Félix Fernández, projektleder i CAF.

Det nye flytog er udviklet, så det afspejler en moderne norsk byggestil og Flytogets værdier. Herudover har det været vigtigt for Flytoget at købe det mest energieffektive tog på markedet. Passagererne skal gerne få en mere behagelig og effektiv rejse, lyder det.

Hvert af de nye flytogsæt har fire vogne, er 102 meter langt og vejer 236 ton. Der bliver 236 sæder og to rullestolspladser med tilhørende ledsagerplads. Ifølge det norske medie VG har de otte nye togsæt en samlet værdi af 1,2 milliarder norske kroner – eller hvad der svarer til cirka 920 millioner danske kroner.

Resten af indeværende år skal togene testes på norske skinner, inden de endeligt kan sættes ind på togstrækningen fra begyndelsen af 2020.

 

Relaterede artikler:

Festlig indvielse af hele Norges lufthavn

Første elektriske flyvning i Norge

Togstationen i Københavns Lufthavn udvides

Lufthavne: Busser ikke et godt alternativ til tog