Thai Airways må endnu en gang notere et milliardunderskud trods flere passagerer og færre omkostninger i tredje kvartal. Koncernchef tror på overskud i 2020.
Thai Airways fik endnu et stort underskud i regnskabsårets tredje kvartal, hvor nettotabet blev 4,7 milliarder thailandske bath (én milliard kroner) i forhold til et tab på 3,7 milliarder bath (830.000 kroner) i samme periode sidste år.
Driftsindtægterne faldt også i tredje kvartal til 46 milliarder bath (10,3 milliarder kroner), hvilket er fire procent lavere end driftsindtægterne i samme periode sidste år.
Thai Airways måtte notere det dårlige resultat på trods af, at det lykkedes for selskabet at reducere driftsomkostningerne i tredje kvartal med tre procent til 50,8 milliarder bath (11,4 milliarder kroner). Det er primært udgifterne til brændstof, som er faldet, mens eksempelvis personaleudgifterne er vokset.
Stærk aggressiv konkurrence
I en pressemeddelelse i forbindelse med regnskabet påpeger Thai Airways’ koncernchef Sumeth Damrongchaitham, at adskillige negative faktorer i øjeblikket påvirker luftfartsindustrien, hvilket får flere flyselskaber til at opgive driften. Thai Airways-chefen henviser blandt andet til den verdensøkonomiske situation, vedvarende stærk aggressiv markedskonkurrence, teknologiske problemer og politisk uro over hele kloden.
Thai Airways blev i tredje kvartal blandt andet påvirket af en stærk thailandsk valuta, ligesom man betalte den maksimale fratrædelsesgodtgørelse på 400 dages løn til en række ansatte med mere end 20 års anciennitet. Derudover blev Thai Airways påvirket af forsinkelser i motorreparationer fra motorproducenternes side.
Det thailandske flyselskab transporterede i tredje kvartal 6,6 millioner passagerer, hvilket er 0,8 procent flere end i samme periode sidste år. Passagervæksten var større end væksten i kapaciteten og dermed blev belægningsgraden forbedret med 2,5 procentpoint til 80 procent.
Håb om mindre tab i fjerde kvartal
Sumeth Damrongchaitham forventer, at tabene i fjerde kvartal vil begrænse sig til to milliarder bath. Fjerde kvartal er traditionelt højsæson for Thai Airways, når turister fra blandt andet Europa strømmer til Thailand.
Thai Airways har længe haft økonomiske problemer, men ifølge koncernchefen forventer selskabet igen at få overskud i 2020 efter gennemførelsen af en turnaround-plan, som blandt andet omfatter en reduktion af Thai Airways omkostninger.
Bestyrelsen i Thai Airways har for nyligt bedt selskabets ledelse om at revidere en plan om at købe 38 nye langdistance- og mellemdistancefly og udarbejde et nyt oplæg igen inden for seks måneder.
Relaterede artikler:
Atter usikkerhed om Thai-flådeudvidelse