Østrigsk vikarfly hjælper Jet Time i gang

Jet Time har måttet kalde på hjælp udefra for at kunne komme i gang med ATR-flyvningerne for SAS på det tidspunkt SAS ønskede.

Når Jet Time på søndag har premiere på sine operationer for SAS med to ATR72-600 turbopropfly, så bliver det med hjælp fra en anden bruger af samme flytype. Som beskrevet her på CHECK-IN.dk fredag i sidste uge, så har Jet Time fået leveret sit første ATR72-600 fly med registreringen OY-JZA. Og det sættes i rutefart på søndag fra Stockholm. Samtidig sættes ATR-fly nummer to i sving for SAS. Men i de første cirka tre uger vil den opgave blive løst af et ATR72-600 fly fra østrigske InterSky.

Først i midten af november forventer Jet Time at få selskabets næste ATR72-600 fly, OY-JZB, leveret. Det skyldes ikke en forsinket produktionsproces eller lignende. SAS har ønsket at ATR-operationen startede med vinterfartplanens ikrafttræden på søndag.

Men flyene er leaset fra Nordic Aviation Capital. Og her har man bestilt flyene for flere år siden med levering henholdsvis medio oktober for det fly, der nu hedder OY-JZA, og medio november for det fly, der kommer til at hedde OY-JZB. Da flyene blev bestilt, var Jet Time og SAS slet ikke kommet ind i billedet. Og derfor har det ikke været muligt at have begge Jet Time-fly klar til start fra starten.

Indsættes på dansk indenrigs
Jet Time og SAS har indtil videre indgået aftale om, at Jet Time skal operere seks ATR72-600 turbopropfly ud fra København og Stockholm.

Fly nummer tre og fire leveres i februar og marts næste år. Som CHECK-IN.dk kunne fortælle mandag, så skal de to fly indsættes fra sommerfartplanens ikrafttræden i slutningen af marts på de danske indenrigsruter fra København til Billund og Aarhus. Ruter, som Cimber A/S i dag opererer for SAS med ældre ATR-fly.

I april og maj næste år forventes fly nummer fem og seks leveret.