Ombejlede konkurs-fly klar til salg

Mindst fem flyselskaber vil gerne have fat i tre ATR-72 fly fra Cimber Sterling-boet. Flyene kan nemlig være afgørende for hvem, der vinder kampen om at skulle hjælpe SAS på de danske indenrigsruter.

I lufthavnene i Sønderborg og København står tre ATR-72 fly, som tilhører boet efter Cimber Sterling, der gik konkurs 3. maj i år. De tre fly kan vise sig at blive en af de væsentligste indtægtskilder i kuratellets arbejde med at udrede værdier til kreditorerne i Cimber-boet. For mindst fem flyselskaber er interesserede i at få fingrene i de tre fly. Men mere end en måned efter konkursen er flyene endnu ikke sat til salg, selvom flere selskaber viste interesse for at købe flyene allerede få dage efter konkursen.

Flyene er interessante, da de ville kunne bruges til at lande en aftale med SAS om at føde indenrigstrafik ind til København. Flyene ville kunne betjene nogle af de indenrigsruter, som efter Cimber Sterlings konkurs enten ikke eksisterer længere eller betjenes af SAS’ konkurrenter.

Derfor ligger både Danish Air Transport (DAT) og Cimber A/S, der er et nyt selskab stiftet af tidligere medlemmer af ledelsen i Cimber Sterling, på lur efter at få fat i flyene. En indenrigsfeeder-aftaler med SAS ville være et enormt boost for begge jyske luftfartsselskaber.

Det store britiske regionalflyselskab Flybe ville også kunne drage nytte af flyene. Flybe har erklæret, at de agter at gå ind på det danske indenrigsmarked, men CHECK-IN.dk erfarer, at netop manglen på ledige fly forsinker processen. Flybe’ finske datterselskab Flybe Nordic opererer i forvejen ATR-fly og derfor vil det være et perfekt match, da de danske indenrigsoperationer sandsynligvis skal ske i Flybe Nordic-regi.

Værdifulde aktiver
Selvom køberne står i kø foran kuratellets dør, så er flyene mere end en måned efter konkursen stadig ikke sat til salg, selvom de kan vise sig at være nogle af boets mest værdifulde aktiver. Og det frustrerer direktør Lars Høeg fra Danish Air Transport, som allerede få dage efter konkursen gav udtryk for sin interesse for flyene og udbad sig flere informationer om flyenes tilstand.

Indtil nu er det ikke lykkedes Lars Høeg og DAT at få de relevante oplysninger om ATR 72-flyenes tilstand fra kuratellet. Oplysninger der, ligesom ved køb af huse eller biler, er nødvendige for at sikre, at man ikke køber katten i sækken.

Knap tre uger efter konkursen rykkede Lars Høeg for oplysninger om flyene, men fik to dage senere at vide, at de ikke var til salg. Det skyldtes, at de var reserveret af Cimber A/S, der den 16. maj indgik en aftale med kuratellet om at leje fire CRJ-fly. Cimber A/S havde fået lov at reservere ATR- flyene i 14 dage, mens man forsøgte at få en aftale med SAS om feedertrafikken på de danske indenrigsruter på plads. Det lykkedes ikke inden for tidsfristen, og derfor rykkede Lars Høeg fra DAT igen i slutningen af maj kuratellet for oplysninger om flyene.

Mere end en uge efter har han stadig ikke fået oplysningerne fra advokaterne, på trods af, at det er mere end en måned siden, at DAT erklærede sin interesse for at købe de tre fly.

Hos kuratellet kan advokat Henrik Sjørslev fra advokatfirmaet Lett ikke genkende Lars Høegs udlægning af forløbet. Men han ønsker ikke at forhandle gennem medierne.

”Vi vil gerne forhandle vilkår med alle interesserede købere, men ikke gennem pressen,” siger Henrik Sjørslev til CHECK-IN.dk.

Byttet godt og grundigt rundt
Boets anden kurator, advokat Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert, forklarer, at salgsprocessen ikke kan iværksættes før der er klarhed over det nuværende ejerskab til flyene. Som CHECK-IN.dk tidligere har beskrevet, så blev der i månederne op til Cimber Sterlings konkurs byttet godt og grundigt rundt på motorer og andre vitale komponenter mellem selskabets fly for at kunne holde bare nogle af flyene i luften. Først når kuratellet og de selskaber, som har pant i fly, motorer og lignende, er blevet enige, kan salgsprocessen skydes i gang.

”Det ville være halsløs gerning at sælge til den første den bedste køber, når vi ikke har afklaret rettighederne til flyene endnu. Danish Air Transport må derfor lære at leve med, at de kommer til at deltage i samme proces som alle andre,” siger Lisa Bo Larsen, der forventer, at salgsprocessen kan skydes i gang inden for de kommende uger.

Det undrer Lars Høeg fra Danish Air Transport. For en af Lisa Bo Larsens kolleger fra Kromann Reumert opfordrede ham i slutningen af maj måned til at komme med en budpris på de tre ombejlede fly – uden dog at kunne få detaljerede oplysninger om flyene.

”Hvis flyene endnu ikke er sat til salg, så forstår jeg ikke, at vi i en email korrespondance den 30. maj med Kromann Reumert bliver opfordret til at komme med bud på flyene,” siger Lars Høeg og fortsætter:

”Jeg bliver i korrespondancen den 30. maj lovet yderligere information om flyenes tekniske specifikationer, men har endnu intet modtaget. Informationer som er absolut afgørende for en hvilken som helst potentiel køber af flyene, og som jeg ikke kan forestille mig, at boet ikke skulle have til rådighed i struktureret form. Denne informationspakke vil altid være det første man laver, hvis man skal sælge et fly.”

Reserverede fly
Personkredsen bag Cimber A/S er tidligere medlemmer af ledelsesgruppen i Cimber Sterling. De arbejdede som konsulenter for kuratellet i ugerne efter konkursen, da kuratorerne Lisa Bo Larsen og Henrik Sjørslev forhandlede med en række selskaber om at overtage dele af Cimber Sterlings forretning. Først da den sidste potentielle køber af hovedparten af Cimber Sterling forlod forhandlingsbordet kom Cimber A/S-folkene på banen og tog plads på den anden side af forhandlingsbordet.

Herefter indgik de den 16. maj en aftale med kuratellet om at leje fire CRJ-fly, som Cimber A/S nu opererer på en wet-lease aftale for SAS. Som en del af aftalen fik Cimber A/S lov til at reservere de tre ombejlede ATR-72 fly i 14 dage, hvor andre selskaber derfor blev afskåret fra at give tilbud på dem. Det skete med henblik på at lande en aftale med SAS om indenrigsfeeder-trafikken. Det lykkedes imidlertid ikke.

Lisa Bo Larsen afviser overfor CHECK-IN.dk, at personerne bag Cimber A/S gennem deres roller som konsulenter for boet er blevet stillet bedre end andre interesserede købere af delene i boet.