FFEL Air Airbus A330-200 (Foto: FEEL Air/PR)

Stadig liv i norske Feel Air

Det norske Feel Air gik i oktober sidste år i pressen med fuld musik og præsenterede planer for lavprisflyvning fra Skandinavien til New York og Bangkok. Det er tilsyneladende spanske kræfter, der skal hjælpe med at bringe selskabet i luften.

(OPDATERET)

Den 2. oktober 2009 var en overraskelsernes dag i skandinavisk luftfart.Her kunne to erfarne norske rejsebranche- og luftfartsfolk præsentere planerne om et etablere et nyt lavprisselskab, der skulle flyve interkontinentalt fra Skandinavien.

Det nye lavprisflyselskab FEEL Air var på det tidspunkt ifølge selskabets oplysninger ved at afslutte en emission på 240 mio. norske kroner, der skulle skabe det økonomiskegrundlag for interkontinentale lavprisflyvninger fra Skandinavien. Bag selskabetstod dengangKai Holmberg, der er tidligere koncerndirektør i den norske rejsebureaukæde VIA Travel Group samt tidligere luftfartsdirektør Otto Lagarhus, der også har en erfaring som produktionsdirektør i SAS.

Planen var, at det første fly skulle i luften i 2010. Men da man sidenhen intet har hørt til selskabet, er det tvivlsomt, om selskabet overhovedet kommer i luften i 2011 – eller nogensinde for den sags skyld.

Som svar på en henvendelse fra en flyentusiast på Scanair Forum svarer selskabets daglige leder Kai Holmberg således igår ien mail: “Det skrider godt frem mod lanceringaf FEEL Air, men vi kører bevidst enmeget lav medieprofil for øjeblikket af taktiske årsager. Vi kommer stærkt ud, så snart billettsalget starter.“

Indtil videre har selskabet også kun haft udgifter. Således viste årsregnskabet 2009et underskud på lidt mere end 1 mio. norske kroner – primært p.g.a. en lønomkostning på 771.480 norske kroner til Kai Holmberg, der er selskabets direktør.

Iårsberetningen for 2009 anfører selskabet, at man er i færd med at etablere rutetrafik fra Norge og Sverige til USA, Asien og andre langdistancemarkeder. Selvom selskabet endnu ikke er i operativ drift, er årsregnskabet aflagt udfra “going concern“ princippet med fortsat drift for øje.

Med en egenkapital på 1.050.029 norske kronerkommer selskabet dog ikke langt. Det rækker kun til endnu et år med ikke-operativ drift, førend selskabets kapital er tabt.

Bag selskabet står økonomisk danskeren Lars Nygaard, der er tidligere topchef hos Spanair samt det spanske lavprisflyselskab Vueling. Men Lars Nygaard har også trukket et par “legekammerater“ med ind i bestyrelsen. Her ses man navne som Carlos Munoz (spansk entrepeneur og grundlægger af Vueling) samt Bernardino Diaz-Andreu. Det er således særdeles kompetente navne indenfor luftfart, der sidder i bestyrelsen.

Lars Nygaard, der også er bestyrelsesformand,ejer 38,11 % af aktierne, mens nordmanden Torgeir Hatlevik sidder på en andel på 24,32 %. Herudover en række småaktionærer primært koncentreret om en vietnamesisk familie samt andre medlemmer af Hatlevik-familien.

Det er nok for tidligt at afskrive Feel Air, men selskabet har brug for snart at vise, at der også vil være realiteter bag de højtflyvende planer. At det norske lavprisflyselskab Norwegian også har konkrete planer om lavprisflyvning fra Skandinavien til USA og Asien, har nok heller ikke kunnet undgå atpåvirke idémagerne og investorerne bag det nye selskab.

Læs mere:

Nyt skandinavisk lavprisflyselskab til Bangkok og New York