Airbus A330-200 fra Air Europa (Foto: Air Europa | Facebook)

Opkøbskandidat fortsætter økonomisk genopretning

Det spanske flyselskab Air Europa, der ønskes overtaget af IAG, øgede i fjor omsætningen med mere end 18 procent til 20,5 milliarder kroner. Indtjeningen er også forbedret i selskabet.

Air Europa, som har hovedkvarter i Spanien, er tilbage på vækstsporet med fremgang både i omsætning og indtjening. Omsætningen er nu højere end i 2019, som var året før COVID-19-andemien.

Også passagertallet udviklede sig positivt, da selskabet i 2023 transporterede 11.738.569 rejsende, og det var 17 procent flere end året før. Air Europe er også blevet bedre til at fylde flyene, da belægningen steg med 2,9 procentpoint til 82,9 procent.

Air Europa omsatte i fjor for 2,756 milliarder euro, 20,5 milliarder kroner, og det var en vækst på 18 procent. sammenlignet med 2022. Driftsresultatet endte på 205 millioner euro eller 1,530 milliarder kroner. Det var næsten en tredobling i forhold til året før og 90 procent højere end i 2019. Nettoresultatet viste endnu større fremgang med 165 millioner euro, svarende til 1,231 milliarder kroner.

”Det fremragende resultat styrker yderligere Air Europas levedygtighed og bekræfter vores evne til at opfylde alle vores forpligtelser,” siger koncernchef Juan José Hidalgo i en kommentar til regnskabet.

Han fremhæver, at Air Europa nu har kapacitet til at en delvis tilbagebetaling af et lån på 141 millioner euro, 1,050 milliarder kroner, som selskabet modtog i 2020 under Corona krisen. Halvdelen af dette lån er nu tilbagebetalt.

Forenkling af flåden
Selskabet peger på flere årsager til de forbedrede resultater. Air Europa har arbejdet målrettet på en forenkling af flåden, så den udelukkende består af Boeing 787 Dreamliner til oversøiske flyvninger og Boeing 737 til korte og mellemlange flyvninger. Det har både øget kapaciteten og forbedret den operationelle effektivitet.

Air Europa, der i dag er medlem af Sky Team-alliancen, fremhæver også, at det er gået godt for de oversøiske ruter og selskabets business class.

Ifølge selskabet er de gode resultater fortsat i det første kvartal af 2024.

Intet nyt om salg til IAG
Regnskabet nævner intet nyt omkring det mulige salg af selskabet til International Airlines Group, IAG, der har British Airways som det største selskab.

Allerede tilbage i november 2019 indgik det spanske flyselskab Iberia, der er et af selskaberne i International Airlines Group, IAG, en aftale om at købe Air Europa for en milliard euro svarende til 7,5 milliarder kroner.

Så ramte pandemien den internationale luftfart og udhulede værdien af selskabet. Derfor blev aftalen revideret, i januar 2021, hvor prisen blev fastsat til 500 millioner euro eller 3,750 milliarder kroner.

Opkøbet er dog endnu ikke faldet på plads, da EU-Kommissionen har blokeret for handlen, fordi man frygter, at opkøbet vil begrænse konkurrencen på spanske indenrigsruter samt på kort- og langdistanceruter ind og ud af Spanien.

EU-Kommissionen indledte en tilbundsgående undersøgelse i januar 2024. IAG kan komme med forslag til ændringer i opkøbet, der kan imødekomme bekymringerne for konkurrencen i EU-Kommissionen. Det skal ske senest 10. juni i år.

 

Relaterede artikler:

EU har betænkeligheder ved IAGs køb af Air Europa

IAG overtager Air Europa med 50 procent rabat

IAG køber stort europæisk flyselskab