Airbus A330-200 fra Air Europa (Foto: Air Europa | Facebook)

IAG overtager Air Europa med 50 procent rabat

IAG og spanske Globalia har onsdag præsenteret en revideret aftale, hvor IAG-datterselskabet Iberia overtager Air Europa for 3,7 milliarder kroner, hvilket er halvdelen af det oprindelige beløb.

COVID-19-pandemien har ikke alene kostet mange penge i den daglige drift for luftfartens mange aktører. Pandemien har også udhulet værdier, hvilket transaktionen ved salget af det spanske flyselskab Air Europa er et godt eksempel på. 

International Airlines Group (IAG), der er moderselskab for British Airways og Iberia indgik i begyndelsen af november 2019 en aftale om at købe Air Europa af den spanske turist- og rejsekoncern Globalia for en millard euro, eller hvad der svarer til omkring 7,45 milliarder kroner. 

Det var oprindeligt hensigten, at handelen skulle endeligt lukkes i anden halvdel af 2020, men COVID-19-pandemien har betydet, at parterne har genforhandlet vilkårene i aftalen, så købesømmen nu er blevet reduceret til 500 millioner euro. En rabat på 50 procent, der reducerer prisen til 3,72 milliarder kroner.

Herudover er det aftalt, at købesummen først forfalder til betaling seks år efter aftalens indgåelse.

Styrker hub i Madrid
Købet af Air Europa, der er Spaniens tredjestørste flyselskab, bliver til fordel for Iberia, der får selskabet under sine vinger. Først og fremmest bliver det store hub i Madrid styrket, så den spanske hovedstadslufthavn bliver en reel konkurrent til lufthavnene i Amsterdam, Frankfurt og Paris.

Herudover skaber det et grundlag for øgede vækstmuligheder samt kundefordele med flere valgmuligheder og øget fleksibilitet

Hovedparten af Air Europas trafik udgår fra Madrid Barajas Airport, og før coronapandemien blev der fløjet til 69 destinationer i Spanien, øvrige Europa, Latinamerika, USA, Caribien og Nordafrika med i alt 68 fly. Iberia og IAG overtager et selskab, der er blevet reduceret til 54 fly, der alle med en enkelt undtagelse er på operationelle leasingaftaler.

Tilfreds koncernchef
Der er ikke overraskende tilfredshed hos IAG med ændringen af købsvilkårene. Ikke alene er købesummen reduceret til det halve, men udsættelsen af betalingen til seks år efter transaktionens indgåelse styrker businesscasen for den britisk-spanske luftfartskoncern.

“Både Iberia og IAG demonstrerer deres modstandsdygtighed over for den dybeste krise i luftfartens historie. At være en del af en stor gruppe er den bedste garanti for at overvinde aktuelle markedsudfordringer, hvilket også vil være til gavn for Air Europa, når transaktionen er gennemført. Jeg er glad for, at vi er nået til enighed med Globalia om at udsætte betalingen indtil langt ind i det forventede opsving i flyrejser efter afslutningen af ​​pandemien, og når vi forventer at realisere betydelige synergier som følge af transaktionen,” udtaler IAG’s koncernchef, Luis Gallego, i en pressemeddelelse.

I den oprindelige købsaftale fra 4. november 2019, havde IAG aftalt at betale en kompensation på 40 millioner euro, eller godt 300 millioner kroner, hvis handelen mod forventning ikke ville blive til noget.

 

Relaterede artikler:

IAG køber stort europæisk flyselskab

Spansk SkyTeam-selskab vender tilbage til CPH

Europæisk flyselskab vil flyve indenrigs i Brasilien