Det blev ikke til rekord i Aarhus Lufthavn i 2010. Det blev i stedet et ‘pænt’ år med næsten 562.000 passagerer. Forventningerne til 2011 er store på baggrund af en stærkt forbedret tilgængelighed til lufthavnen samt ankomsten af det store lavprisflyselskab Wizz Air.
“Et pænt år i Aarhus Lufthavn når sin afslutning“ er overskriften på den statusmeddelelse, som lufthavnsdirektør Ole Paaske har udfærdiget ved udgangen af 2010.
Det er da også ganske pænt, at Aarhus Lufthavn kunne præstere en fremgang i passagertallet på 6,7 procent på baggrund af stor vækst i indenrigs- og chartertrafikken. En fremgang, der er sikret i et år, hvor konkurrencen blandt de jyske lufthavne aldrig har været større. Kollegerne i Aalborg, Karup og Billund har alle buldret frem – og Aarhus Lufthavn har haft sit at gøre med at fastholde indenrigsruten til København som den næststørste i Danmark efter hård konkurrence fra Karup Lufthavn.
“Der er ingen tvivl om at årsagen til den fremgang vi oplever i indenrigstrafikken kan tilskrives den store konkurrence på ruten, og de afledte lave priser, der nu indebærer at flyvningen, ud over at rumme en tidsgevinst, nu også er konkurrencedygtig med de alternative transportmidler, når man ser på rejseomkostningen,“skriver lufthavnsdirektør Ole Paaske i en kommentar.
Chartertrafikken tegner ligeledes lovende. Året 2010 var det hidtilbedste på chartersegmentet i de seneste seks år med i alt 58.731 passagerer. Det er fortsatÅrhus Charter, der er den bærende kraft, men i stigende grad suppleret af rejsearrangører som Star Tour, Tyrkiet Eksperten, SunCharter og Nazar. Ifølge lufthavnsdirektøren er der for 2011 forventning om yderligere fremgangog en mulig charter-passagerrekord i sigte..
Selvom Aarhus Lufthavn kan glæde sig over fremgangen i indenrigs- og chartertrafikken,må man samtidig registrere en tilbagegang i udenrigstrafikken. Lidt mere end 8 procent færre passagerer svarende til 187.681 rejste udenrigs til og fra Aarhus Lufthavn i 2010. Det er dog stadig nok til at fastholde positionen somVestdanmarksnæststørste udenrigslufthavn.
Derfor kommer det ungarske lavprisflyselskab Wizz Air´s planer om en rute til Gdansk i Polen også ganske belejligt for Aarhus Lufthavn, der i 2011 vil kæmpe for at fastholde positionen som jysk 2´er efter Billund i udenrigstrafikken.
Optimismen er til at tage at føle på ved indgangen til 2011. Etableringen af Djurslands-motorvejen og åbningen af den vestlige adgangsvej til lufthavnen i slutningen af året, har i høj grad styrket lufthavnens tilgængelighed.
“Lufthavnen er således billedligt talt flyttet 20 minutter tættere på E 45, hvilket forrykker en række markedsmæssige balancer til Aarhus Lufthavns fordel,“ vurderer Ole Paaske.
—
Foto: Aarhus Lufthavn vil i 2011 kæmpe for at bevare positionen som Vestdanmarks næststørste udenrigslufthavn.