Ord- og talkrig mellem Norwegian og SAS

Norwegian følte sig fredag foranlediget til at udsende en investor-meddelelse, hvor man tilbageviste hvad selskabet kalder fejlagtige oplysninger fra SAS. Oplysninger der ifølge det norske selskab potentielt kunne vildlede investorer, leverandører, kunder og myndigheder.

Tonen mellem Norwegian og SAS er i løbet af sommeren blevet skarpere. Det er nu kulmineret efter SAS i sidste uge offentliggjorde selskabets halvårsrapport. Herpræsenterede SAS nogle sammenligninger på nøgletal, der fik selskabet til at fremstå bedre end Norwegian.

Det har fået Norwegian til at reagere. Fredag eftermiddag i sidste uge udsendte selskabet således en korrektion til de af SAS oplyste tal.

Norwegian mener, at SAS har fremstilletresultateffekten afaskekrisen anderledes, end det var tifældet.

Herudover har SAS – igen ifølge Norwegian – præsenteret forkerte resultater omkring omkostningsstrukturen. SAS har bl.a. i medierne hævdet, at Norwegian vil have svært ved at skære omkostningerne yderligere ned. Norwegian præsenterer som modsvar tal der viser, at selskabet i 2. kvartal 2010 har haft en omkostning pr. sædekilometer på 0,48 NOK mod SAS, der har en omkostning på 0,87 NOK. Dermed er SAS-omkostningerne 81 % højere end Norwegian.

Beregninger fra Norwegian viser også, at SAS i 2012 vil have 45 % højere omkostninger pr. sædekilometer end Norwegian. Dette tal er endda før brændstofomkostninger, hvor SAS-flyene forventes at forbrænde 30 % mere pr. sæde.

Endelig udtalte SAS-koncernchef Mats Jannson sig den 19. august om Norwegiantil Svenska Dagbladet: ”De tjenerkun penge på fem indenrigsdestinationer i Norge, resten taber de på.“. Dette citat er også faldet Norwegians ledelse for brystet.

Hertil svarer selskabet, at man kontinuerligt optimerer ruteporteføljen og justerer på ruter, der ikke har tilfredsstillende lønsomhed. Norwegian mener samtidig, at hvis man kun tjener penge på 5 ud af 239 ruter, så ville man i stedet være afhængig af monopolruter med kunstigt høje billetpriser og statslige subsidier for at kunne tilbyde 1.000.000 lavprisbilletter på ruter, hvor der er konkurrrence. Norwegian mener ikkeat have fordel af sådanne faktorer – med en klar hentydning til konkurrenten SAS.

Noget tyder på, at der er lagt op til et varmt efterår i skandinavisk luftfart, hvis striden mellem de to kombattanter fortsætter.

Foto: Norwegian-koncernchef Bjørn Kjos – her i kaptajnsuniform – er utlfreds med tal-gymnastik i SAS.