Terminal 2E i Paris-Charles de Gaulle. Foto: Group ADP

Paris-CDG skal være hub for brintteknologi i luftfart

Operatøren af Paris Charles de Gaulle-lufthavnen, Groupe ADP, satser sammen med Airbus og Air France-KLM på at gøre lufthavnen til et centrum for brintteknologi.

I sidste uge kom det frem, at en planlagt udvidelse af Paris Charles de Gaulle-lufthavnen med en ny Terminal 4 er blevet droppet. Kæmpeprojektet skulle have øget terminalens kapacitet til mellem 35 og 40 millioner passagerer om året.

Udvidelsesplanerne blev annulleret efter anmodning fra den franske regering. Det skete på baggrund af et nyt lovforslag, der vil medføre et forbud mod at udvide lufthavne fra 2022, hvis udvidelsen fører til en øget udledning af drivhusgasser.

Den franske regering har i stedet bedt Groupe ADP, som driver Paris Charles de Gaulle og de øvrige lufthavne i Paris, om at udarbejde et nyt og mere bæredygtigt forslag til udvikling af lufthavnen.

Af retningslinjerne for et nyt projektforslag fremgår det, at en udvidelse af lufthavnen skal sikre lettere adgang med tog for at muliggøre færre indenrigsflyvninger, en reduktion af energiforbruget samt tilpasning af infrastrukturen til brint- og elfly.

Opgave i udbud
Groupe ADP og regeringen ser sammen med luftfartsgruppen Air France-KLM, flyproducenten Airbus og regionen Paris muligheder for, at Paris CDG-lufthavnen kan blive et fremtidigt centrum for brintteknologi inden for luftfarten.

Parterne har netop udsendt en såkaldt ”anmodning om interessetilkendegivelser” – en form for udbud – for opgaven med at undersøge løsninger til opbevaring, transport og distribution af brint i lufthavnen og anvendelse samt genanvendelse af brint inden for forskellige sektorer i lufthavnens drift.

”Vi er klar til sammen med vores partnere at sammensætte et unikt økosystem for at muliggøre en gradvis integration af brint i Paris’ lufthavne,” siger Edward Arkwright, koncernchef for Groupe ADP.

Statsstøtte skal fremme udviklingen
Udviklingen af ​​brintsektoren var en af ​​betingelserne for den statsstøtte til fransk luftfart, som Frankrigs regering annoncerede i juni 2020 på baggrund af coronakrisen. Ud af 15 milliarder euro (112 milliarder kroner) i statsstøtte over de næste tre år skal næsten 1,5 milliarder euro (11,2 milliarder kroner) bruges til at mindske CO2-udledningen fra luftfarten.

Brint er ifølge Airbus en af ​​de mest lovende teknologier til at nå koncernens mål om en overgang til kommercielle flyvninger med nul CO2-emission.

”Lufthavne har en nøglerolle at spille for at muliggøre denne overgang, som starter i dag, og vi håber, at dette åbne innovationsinitiativ vil fremme udviklingen af ​​projekter og kreative løsninger,” siger Jean-Brice Dumont, vicedirektør i Airbus.

 

Relaterede artikler:

Dropper udvidelse af europæisk storlufthavn

British Airways i samarbejde om brintdrevne passagerfly

112 milliarder kroner i coronahjælp til fransk luftfart