British Airways har indgået partnerskab med ZeroAvia om udvikling af brintdrevne passagerfly. I første omgang sigtes efter 20-sæders fly med rækkevidde på op til 800 kilometer.
Selv om flyselskaber verden over på naturlig vis har fokus rettet mod coronakrisen, er den grønne dagsorden ikke helt glemt.
Senest lød det fra Island, at landet sigter efter elektriske indenrigsflyvninger i 2030. Og nu melder et flyselskab sig på banen med ambitioner om at få sat fart i udviklingen af klimaneutrale passagerfly.
Således har British Airways indledt samarbejde med britisk-amerikanske ZeroAvia, der er en af de førende virksomheder inden for dekarbonisering af kommerciel luftfart. Samarbejdet skal undersøge, hvorvidt brintdrevne fly kan spille en afgørende rolle i fremtidens luftfart.
ZeroAvia gennemførte i september i år verdens første brintdrevet flyvning med et fly i kommerciel størrelse. Flyet – en Piper M-klasse med seks sæder – havde succes under både taxi, start, en hel landingsrunde og selve landingen.
‘Brintteknologi er fremtiden’
Partnerskabet mellem British Airways og ZeroAvia er en del af det såkaldte acceleratorprogram Hangar 51 fra det britiske flyselskabs moderselskab, IAG. Programmet handler om at finde spændende teknologifirmaer at investere i, så de kan udvikle og teste deres produkter i den virkelige verden.
”British Airways er forpligtet til en bæredygtig fremtid og opnå nul CO2-udslip inden 2050. På kort sigt betyder det at forbedre vores driftseffektivitet og indføre CO2-kompensationsprojekter, mens vi på mellemlang til lang sigt investerer i udviklingen af bæredygtigt flybrændstof og ser på, hvordan vi kan hjælpe med at fremskynde væksten af nye teknologier såsom kulstoffrie, brintdrevne fly,” siger Sean Doyle, koncernchef i British Airways.
Hos ZeroAvia er der store forhåbninger om, at den brintteknologi, der arbejdes med, kan blive den grønne fremtid for luftfarten.
”ZeroAvias mission er at fremskynde verdens overgang til helt kulstofneutrale flyvninger, og vi mener, at brint er den bedste måde til hurtigt og praktisk at opnå dette. Tidligere i år beviste vi, at passagerer snart vil være i stand til at stige om bord på et emissionsfrit, brintdrevet fly til kommerciel rutedrift,” siger Sergey Kiselev, ZeroAvias europæiske chef.
Stiler mod 20-sæders fly i 2023
I 2021 forventer ZeroAvia at gennemføre yderligere brintflyvninger på længere afstande og med større fly. Og allerede i 2023 regner selskabet med at opnå kommercialisering af brintelektrisk energi til fly – med flyvninger på op til 800 kilometer i 20-sæders fly.
I 2027 er planen at kunne sende brintdrevne fly i kommerciel rutefart med en rækkevidde på over 800 kilometer og med plads til op mod 100 passagerer. I 2030 er planen at have fly klar til rækkevidder på over 1.600 kilometer og med over 100 sæder i kabinen.
British Airways og ZeroAvia er begge en del af Jet Zero Council, der er et partnerskab mellem den britiske regering og industrivirksomheder for at fremme regeringens ambitioner om emissionsfri transport i luftfarts- og rumfartssektoren.
Relaterede artikler:
Her er fremtidens klimaneutrale passagerfly