Passagerafgift tynger kvartalsregnskab fra Air Berlin

Den tyske luftfartsselskab Air Berlin øgede omsætningen i 3. kvartal, men overskuddet faldt med næsten 78 procent til 225 millioner kroner. Ifølge Air Berlin kostede den forhadte tyske passagerskat selskabet et tab på næsten 385 millioner kroner.

Omsætningen går pænt frem, men bundlinjen går endnu mere tilbage, og det skyldes især en omdiskuteret passagerafgift.

Det er essensen af regnskabstallene for 3. kvartal 2011 hos det børsnoterede Air Berlin PLC.

Tykslands næststørste luftfartsgruppe øgede såledesomsætningen til 1.375 millioner euro eller godt 10,2 milliarder danske kroner. Det svarer til en stigning på 10,8 % i forhold til 3. kvartal 2010.

Men driftsresultatet faldt betydeligt og på bundlinjen oplevedeAir Berlinen voldsom tilbagegang. Overskuddet efter skat faldt således med næsten 78 % fra 136 millioner euro i 3. kvartal 2010 til blot 30 millionereuro i 3. kvartal 2011.

Synderen er ikke mindst den tyske passagerskat, der blev indført per 1. januar 2011. IfølgeAir Berlinhar den forhadte afgift kostet selskabet ikke mindre end 51,5 millioner euro eller 383 millioner danske kroner alene i 3. kvartal.

“På grund af den hårde konkurrencesituation kan vi ikke sende passagerafgiften videre til vores kunder. Passagerafgiften skader alle luftfartsselskaber i Tyskland, der opererer med lave driftsmarginer,“ sigerAier Berlinskoncernchef, Hartmut Mehdorn og bad atter myndighederne om at afskaffe den forhadte skat.

Stigende gældsbyrde

I lyset af det store tab på afgiften hjalp det kun lidt, atAir Berlinøgede sin yield med 5 % til knap 117 euro per passager. Også belægningsprocenten som udtrykt ved kabeinfaktoren steg med 1,7 procentpoint til 84,1 % i årets 3. kvartal. Den fremgang blev blandt andet sikret ved at reducere kapaciteten.

MensAir Berlinfordøjer de negative effekter af den tyske passagerskat, kæmper selskabet samtidig med en stigende gældsbyrde. Gælden er steget med 150 millioner euro, såAir Berlin PLC nu har en samlet gæld på 644 millioner euro.

Finansdirektør i airberlin, Ulf Hüttmeyer, understregede dog, at den store spareplan “Shape & Size“ vil bringe selskabet tilbage på rette kurs og sikre sikre årlige besparelser på 200 millioner euro.

Sammenlagt erAir Berlin den næststørste luftfartsgruppe i Tysklandmed 8.900 ansatte. Der flyves til 163 destinationer i 39 lande. Selskabet havde i 2010 i alt 33,6 millioner passagerer.