Boeing 737-800 fra Flyr. (Foto: Flyr | PR)

Kunstig intelligens skal øge indtægterne hos Flyr

Avanceret teknologi skal i fremtiden bidrage til at hæve indtægterne og mindske omkostningerne hos Flyr, der bød 1,6 millioner passagerer velkommen ombord i løbet af det første fulde driftsår.  

Det kriseramte norske lavprisselskab Flyr tager nu et alternativt værktøj i brug med henblik på at få flere penge i kassen. Selskabet har indgået et partnerskab med den amerikanske teknologivirksomhed Flyr Labs, der blandt andet arbejder med kunstig intelligens.

Til trods for det bemærkelsesværdige sammenfald i de to virksomheders navne, er der ingen dybere relation udover, at flyselskabet benytter softwareløsningen AirBroker One, som Flyr Labs overtog ejerskabet af sidste år. Det blev kimen til det nye samarbejde, som konkret går ud på, at de systemer, som Flyr benytter til regnskab, afregning og fakturering, skal videreudvikles.

Derfor starter der nu en proces, hvor Flyrs systemer skal integreres med Flyr Labs’ prissætnings- og prognose-teknologier, der er bygget på et fundament af kunstig intelligens, samt andre af teknologivirksomhedens softwareløsninger, som har til formål at øge antallet af konverteringer og omsætningen.

Forventningen er, at systemet vil medvirke til at øge indtægterne og mindske omkostningerne, når det efter planen tages i brug i løbet af 2023.

Skræddersyet til den enkelte kunde
Flyr oplyser, at man regner med, at løsningen vil gøre det muligt at optimere de forskellige kontaktpunkter, som flyselskabet har med sine kunder via den kunstige intelligens. Det sætter selskabet i stand til at komme med tilbud på billetter, der i højere grad er tilpasset den enkelte kundes behov.

Flyrs administrerende direktør Brede Huser fortæller, at flyselskabet allerede har et stort digitalt fokus. Ifølge direktøren ses det blandt andet ved, at op mod 50 procent af alle bookinger foretages via en mobiltelefon. Han er derfor begejstret over de muligheder, som samarbejdet med Flyr Labs indebærer.

”Dette strategiske partnerskab vil betyde, at vi får mulighed for at integrere nye og avancerede teknologier med vores platform således, at de kan benyttes på tværs af vores forretning. Det vil føre en forbedret brugeroplevelse med sig, hvor vores kunder får skræddersyede tilbud, samtidig med at vi optimerer vores indtægter og opnår besparelser på omkostningerne.”

Ønsker højere belægning
Flyr har netop offentliggjort trafiktallene fra det første hele år, hvor selskabets fly har været på vingerne. De viser, at 1,6 millioner passagerer rejste med flyselskabet. Fordelt på hele året opnåede flyselskabet en belægningsgrad på 74 procent.

I samme ombæring har Flyr også lagt december-tallene frem, og her gik 52.400 passagerer ombord på de fire til fem fly, som selskabet i gennemsnit benyttede til flyvningerne i den forgangne måned, hvilket betød, at belægningen blev en kende mindre end årsgennemsnittet og endte på 73 procent.

Ifølge lavprisflyselskabet har man en ambition om, at belægningsgraden på årsbasis i fremtiden skal være mellem 80 og 90 procent. Det skal opnås ved, at den er 70 procent i lavsæsonen men stiger til mere end 90 procent i de travle perioder eksempelvis om sommeren, lyder det.


Relaterede artikler: 

Flyr vil flyve i Nordamerika om vinteren

Flyr-direktør sender sviner til analytikere og presse

Flyr-emission er fuldtegnet (opd.)