Sun-Air Dornier 328JET (Foto: Oddgeir Tørresdal)

Passagertallet til Bruxelles er firedoblet

Med to selskaber på ruten mellem Billund og Bruxelles er passagertallet blevet firedoblet. Det viser trafiktallene fra april måned.

Billund-flyselskabet Sun-Air of Scandinavia har i en årrække fløjet mellem Billund og Bruxelles på vegne af British Airways. Trods Oneworld-selskabets farver på halen, havde Sun-Air tidligere et tæt samarbejde med Brussels Airlines, der hører til i Star Alliance.

Men siden den 29. marts har Brussels Airlines selv overtaget beflyvvningen af ruten. Det er sket med noget større materiel, end Sun-Air hidtil har benyttet. Brussels Airlines har lejet britiske Flybe til at operere ruten med et Bombardier Q400-fly med plads til 76 passagerer, mens Sun-Air benytter 32-sæders fly af typen Dornier 328JET.

Efter den første hele måned med de to selskaber flyvende vingespids mod vingespids frem og tilbage til Bruxelles, er det samlede passagertal vokset dramatisk. I april måned sidste år var der blot 1.556 rejsende på ruten, mens dette tal er steget til 6.129 i den første måned, hvor Brussels Airlines er gået ind på ruten.

Det kunne tyde på, at ruten har fået godt fodfæste, hvilket også bekræftes af Morten Balk, der er landechef for Lufthansa-gruppen i Danmark, hvori Brussels Airlines indgår.

“Den nye rute fra Billund til Bruxelles er kommet rigtig godt fra start, og den komplementerer på glimrende vis vores fire daglige returflyvninger fra Billund til Frankfurt,“ forklarer Morten Balk til CHECK-IN.dk.

Tilfredshed hos Sun-Air
Hos Sun-Air har man naturligvis været en smule skeptiske med udsigten til en ny konkurrent på ruten. Der er dog eksempler på, at mindre selskaber kan profitere af, at der kommer større ind, idet markedsgrundlaget udvides, således at der bliver plads til begge, hvad den første måned da også indikerer.

“Selvfølgelig kan vi mærke, at der er pres på billetpriserne, da Brussels Airlines har introduceret lave kampagnepriser på ruten. Men jeg er overrasket over, at det er lykkedes os at holde så godt fast i vores passagerer,“ fortæller kommerciel direktør Kristian Tvergaard fra Sun-Air til CHECK-IN.dk.

Brussels Airlines har især fået fat i den såkaldte connecting-trafik, men Sun-Air fastholder selskabets vigtige point-to-point passagerer. Det betyder, at det er SAS, Lufthansa og Air France-KLM, der har mistet passagerer til Brussels Airlines samtidig med, at der er sket en markedsudvidelse.

Sun-Air har fordelen af at have den bedste point-to-point fartplan for de danske passagerer på ruten. Det danske flyselskab flyver til Bruxelles om morgenen og igen kl. 17.40, mens der ikke er afgange med Brussels Airlines fra Billund efter kl. 11.45. Hjemrejsen kl. 19.45 er også tilpasset forretningsrejsende på endagsture, mens Brussels flyver til Billund næsten halvanden time senere, da man skal have connecting-passagerer med fra andre destinationer.

I april måned i år transporterede Sun-Air lige i underkanten af en tredjedel af samtlige passagerer mellem Billund og Bruxelles. Det er mere end tilfredsstillende for selskabet.

“Vi er ikke på vej væk fra Bruxelles-ruten, tværtimod,“ understreger Kristian Tvergaard.

Foto: Oddgeir Tørresdal