Passagervækst hos SAS og Norwegian, mens Cimber dropper

De tre største luftfartsselskaber på det danske marked kunne i fredags offentliggøre trafiktal for september måned. Der er passagerfremgang hos Norwegian og SAS, mens kunderne til gengæld i stor stil forlader Cimber Sterlings indenrigs- og regionalruter.

Fredag kunne både SAS, Norwegian og Cimber Sterling offentliggøre september måned trafiktal. Der var store forskelle på selskabernes resultater, selvom alle tre principielt opererer i samme marked.

Fortsat markant Norwegian-vækst

Det norske lavprisflyselskab kunne fortsætte den usædvanligt høje vækst, der har kendetegnet selskabet gennem de senere år.

Norwegian havde 1.487.264 passagerer om bord i flyene i september måned, hvilket svarer til en vækst på 273.722 passagerer og en stigning på 23 % i forhold til samme måned året før.

Trods stadig øgning af kapaciteten gennem indsættelse af de nye 186-sæders Boeing 737-800 fly til erstatning for de sidste af de ældre Boeing 737-300 fly med 146 sæder, er det alligevel lykkedes at øge belægningsprocenten. Således var kabinefaktoren i september øget fra 77 % til 81 %.

Herudover havde selskabet en tårnhøj regularitet på 99,9 % af samtlige planlagte afgange, hvoraf yderligere 90,7 % afgik til tiden.

De seneste vækstprognoser indikerer et samlet passagertal for hele året på omkring 15,5 millioner passagerer, hvilket er endnu et skridt i retning af positionen som Skandinaviens største flyselskab.

Svagt dansk marked

Positionen som Skandinaviens største flyselskab har Scandinavian Airlines, der er kerneforretningen i SAS, kun et par år endnu. Væksten hos den norske lavpriskonkurrent er højere, end hvad det fællesskandinaviske selskab kan præstere.

Scandinavian Airlines voksede i september måned med 103.000 passagerer fra 2.087.000 til 2.190.000 passagerer. Det svarer til en stigning på 4,9 %.

Der var også positive takter med vækst i belægningsprocenten udtrykt gennem kabinefaktoren. Denne steg med 0,7 procentpoint til 76,2 %, hvilket vidner om en god balance mellem den udbudte kapacitet og den aktuelle efterspørgsel.

Det er dog ikke på alle markeder, at Scandinavian Airlines klarer sig lige godt. På det danske indenrigsmarked er der stadig store vanskeligheder med en passagertilbagegang på 12,4 %.

Det svenske indenrigsmarked har også vanskeligheder, mens indenrigsmarkedet i Norge i øjeblikket udvikler sig særdeles stærkt. I den interkontinentale trafik var der i september en stærk udvikling i passagertallet, der voksede med 11,3 %. Alene på de nordamerikanske ruter voksede trafikken med 18 %.

Cimber Sterling mister kunder

Sidste år i september måned satte Cimber Sterling passagerrekord i indenrigssegmentet oghavde et samlet resultat på202.402 passagerer. Dette flotte resultat satte selskabet over styr i dette års september måned. Cimber Sterling tabte i alt13.452 passagerer på især indenrigs- og regionaleruterne. Det svarer til omkring 7 % i forhold til samme måned året før.

Leisure-trafikken udviklede sig tilfresstillende med stigende passagertal og kabinefaktor. Derimod gik det rivende galt på de regionale ruter, hvor passagertallet faldt med 13 % og kabinefaktoren faldt med 5 procentpoint fra 66 % til 61 %. I indenrigstrafikken var udviklingen næsten ligeså dramatisk med 11 % færre passagerer end året før, men med et beskedent fald på 1 procentpoint i kabinefaktoren, der gik fra 63 % til 62 %.

Det er uden tvivl den manglende punktlighed, der har fået flere faste kunder til at vende ryggen til selskabet på de regionale ruter. Og med en regularitet på 98,4 % har selskabet gennem et stort antal aflysninger ydermere skubbet passagererne væk. Det er en bekymrende udvikling for Cimber Sterling, som selskabets ledelse er nødt til atadressere sig til for at undgå yderligere kundeflugt i løbet af efteråret og vinteren.

Et svært fjerde kvartal

Alle tre selskaber er nu 10 dage inde i årets fjerde kvartal, der indeholder de sidste to efterårsmåneder og den første vintermåned. Et kvartal, som traditionelt er vanskeligt for luftfartsindustrien generelt. Og med en usikker situation omkring de makroøkonomiske forhold som følge af international gældskrise og usikre finansielle markeder, kan fjerde kvartal vise sig at blive vanskeligt.

Mange luftfartsselskaber rapporterer lige nu om færre antal forudbookinger i fjerde kvartal i forhold til prognoserne. Derfor kan årets sidste tre måneder skabe en endnu større afstand mellem samt forskel ide tre selskabers driftsmæssige og økonomiske præstationer.