Airbus A340-600 fra Lufthansa i lufthavnen i München. (Foto: Lufthansa | PR)

Pensionerede Lufthansa-fly vender tilbage

Fem af i alt 17 Airbus A340-600 kommer tilbage i drift hos Lufthansa i sommeren 2022. Flyene skal dække den stigende premium-efterspørgsel fra München, indtil flere A350’ere ankommer.

I september sidste år besluttede Lufthansa at sende de sidste 10 af 17 Airbus A340-600 til langtidsopbevaring som følge af den svage efterspørgsel som følge af coronapandemien. Dengang havde syv A340-600’ere allerede forladt flåden permanent i marts 2020, og det hed sig, at de resterende 10 fly kun ville komme på vingerne igen, hvis der skete en “uventet og meget hurtigt genopretning af markedet”.

Det er tilsyneladende sket, for nu har Lufthansa besluttet, at fem Airbus A340-600, der er den forlængede udgave af det firemotorers fly, skal tilbage i flåden med base i München Lufthavn.

Flyene udmærker sig ved at være konfigureret i fire serviceklasser inklusive First Class, hvor der er i alt otte sæder. Herudover er der plads til 44 i Business Class, 32 i Premium Economy, og bagest er der 213 sæder i Economy Class, så der i alt er plads til 297 passagerer i langdistanceflyet. der blev leveret til Lufthansa fra slutningen af 2003 til begyndelsen af 2009.

Reservekapacitet forud for A350 med First Class
Det bliver dog ikke i denne sommer, at de forlængede A340’ere vender tilbage, men i sommeren 2022 vil flyene betjene nordamerikanske og asiatiske destinationer fra München. Lufthansa begrunder det uventede comeback med “en stigende efterspørgsel efter premium-kapacitet” for såvel forretnings- og fritidsrejser.

De øvrige 12 Airbus A340-600 er sat til salg, og de fem tilbageværende fly vil tilsyneladende være reservekapacitet indtil Lufthansa modtager de første Airbus A350-900 med First Class-kabiner i slutningen af sommeren 2023.

Udover den igangsatte udfasning af A340-600 har Lufthansa også tidligere besluttet, at samtlige 14 Airbus A380-800 dobbeltdækkere ikke kommer i drift igen.

I begyndelsen af maj afgav Lufthansa en ordre på yderligere fem Airbus A350-900 samt fem Boeing 787-9 Dreamlinere. Dermed øgede Lufthansa ordrebeholdningen hos Boeing fra 20 til 25 på “Drømmeflyet”, mens A350-ordrerne gik fra 40 til 45, hvoraf 17 fly allerede er leveret.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa vil flyve mere langdistance fra München

Lufthansa fjerner yderligere 18 langdistancefly

“Jeg har 700 fly til salg – så ring til mig”