Embraer ERJ-195-flyet efter uheldet i Beograd. (Foto: exyuaviation.com)

Pilen peger på piloterne i foreløbig havarirapport

Den foreløbige havarirapport fra den serbiske havarikommission viser, at piloterne på det danskejede Embraer-fly, der blev beskadiget ved afgang fra Beograd, sandsynligvis tog det i luften med for lidt banelængde.

En yderst opsigtsvækkende hændelse fandt sted 18. februar 2024 i Beograds Nikolas Tesla-lufthavn, hvor et fly af typen Embraer ERJ-195LR forsøgte at starte med kun 1.273 meter bane til rådighed.

Flyet var fra det græske ACMI- og charterselskab Marathon Airlines og fløj på vegne af Air Serbia, og det skulle have gennemført en flyvning til Düsseldorf på rute JU324. Ved start kørte flyet ud over baneenden, hvorefter det ramte banens High Intensity Approach Lighting (HIAL). Herefter kom det på vingerne lige foran en motorvej, og flyet havde umiddelbart før befundet sig i blot 15 meters højde.

Således var katastrofen angiveligt meget tæt på at indtræffe, men alle 106 passagerer slap med skrækken. Flyet foretog en sikkerhedslanding i Beograd cirka en time efter starten, og det blev hurtigt konstateret, at flyet havde fået store skader.

I kølvandet på hændelsen åbnede den serbiske havarikommission (CINS) en undersøgelse, og den foreløbige rapport, der er på serbisk, er netop udsendt. Her fremgår det ifølge EX-YU Aviation News, at hændelsen kan være forårsaget på baggrund af fejl fra piloterne.

Utilstrækkelig planlægning af piloter
Den foreløbige havarirapport konkluderer, at ”en af de mest sandsynlige årsager til hændelsen var besætningens utilstrækkelige vurdering af startparametrene under forberedelsen før flyvningen og bagefter beslutningen om at starte med en kortere banelængde i forhold til den oprindeligt planlagte”.

Rapporten finder desuden, at der ikke var tekniske problemer med Embraer-flyet eller med flyets motorer.

I forberedelsen før flyvningen planlagde piloterne at lette med udgangspunkt fra intersection D6. Piloterne fik af flyvekontrollen lov til at taxi til D6, hvilket de bekræftede. Da flyet nærmede sig D6, fik piloterne at vide af en anden flyveleder, end den de hidtil havde kommunikeret med, at flyet var ved intersection D5.

Flyvelederen fortalte herefter, at der var 1.273 meter bane til rådighed fra D5, hvorefter piloterne udregnede startparametrene. Flyvelederen gav desuden mulighed for, at flyet kunne backtracke til D6. Piloterne bekæftede dog, at de var i stand til at lette fra D5, hvorefter de fik tilladelse til at lette.

Herefter lettede flyet og efterlod en støvsky, mens det steg langsomt. Flyet beskadigede indflyvningslysene på bane 12R, mens en antenne fra ILS-systemet ramte venstre vinge, viser rapporten.

Problemer med flyets flaps
Piloterne har efterfølgende fortalt, at da flyet havde nået 100 knob (185 kilometer i timen, red.) under starten, bemærkede de, at der var utilstrækkelig banelængde. Som følge af den begrænsede, tilbageværende banelængde og flyets hastighed besluttede de, at det var sikrest at fortsætte starten.

Ifølge piloterne begyndte flyet herefter at ryste, og de mærkede, at flyet ramte noget. Da flyet var kommet i luften, opdagede piloterne blandt andet problemer med flapsene og motorens Bleed Air Systems. Efter en rum tid foretog piloterne en landing med højere hastighed som følge af flaps-problemer. Ud over vibrationer i flyet var der ikke andre problemer under landingen.

Efter landing i Beograd bemærkede jordpersonale ved gaten, at der lækkede brændstof ud fra venstre vinge. Piloterne slukkede hurtigt motoren. Det skal undersøges, hvorfor flyvekontrollen bad piloterne om at køre til gate C2, selv om piloterne angiveligt havde bekræftet, at der ikke var nogen problemer med flyet.

Flyets kaptajn var en 58-årig italiener, mens styrmanden var fra Polen. Tidligere på dagen havde piloterne sammen gennemført en rundtur til Wien.

Danskregistrerede Embraer-fly
Marathon Airlines er efter hændelsen blevet fyret af Air Serbia, og dermed kommer det græske selskab til at mangle beskæftigelse til to 118-sæders Embraer ERJ-195LR foruden ulykkesflyet, der muligvis ikke kommer til at blive luftdygtigt igen som følge af alvorlige skader.

Ulykkesflyet har danske registrering OY-GDC, mens et af de andre Embraer-fly har registreringen OY-GDA. Begge fly er dryleaset på fireårig kontrakt fra Runway Leasing ApS, der kontrolleres af Rungholm-familien, som også driver DAT. Runway Leasing har dog intet med den græske operation at gøre.

Flyene er wetleaset fra Marathon Airlines til Air Serbia, og det var således piloter fra det græske flyselskab, der sad i cockpittet under hændelsen med OY-GDC.

Runway Leasing overtog alle tre Embraer ERJ195-LR fra det nu krakkede Great Dane Airlines. Flyene har tidligere været ejet af den nordjyske erhvervsmand Eigild Bødker Christensen via SEBC Aviation Leasing.

 

Relaterede artikler:

Danskregistreret fly alvorligt beskadiget i Beograd

Fyrer ulykkesselskab med danskejede fly

Tidligere Great Dane-fly til græsk flyselskab