Airbus A320neo fra PLAY. (Foto: PLAY | PR)

Play i fortsat tæt kapløb med islandsk konkurrent

I september havde Play en bedre belægningsgrad end Icelandair, samtidig med at de rødmalede fly fortsat viste styrke i andelen af afrejsende passagerer i forhold til konkurrenten.

Den hårde konkurrence mellem Play og Icelandair fortsatte i årets første efterårsmåned, og hver især har de deres styrke i lokale trafiksegmenter.

Play transporterede i alt 163.784 passagerer i september mod Icelandairs 416.072 passagerer i samme måned. Mens Icelandair altså er cirka to og en halv gange så stor som Play i forhold til antal passagerer, havde Play en bedre belægning i september.

Play havde således en belægningsgrad på 85 procent, mens Icelandair havde 82,7 procent. Samme tendens gjorde sig gældende i august, hvor belægningsgraden var henholdsvis 88,9 og 83,9 procent.

’At levere så god en belægning i september, som historisk set er en sløv rejsemåned, er bemærkelsesværdig, fordi Play øgede sin kapacitet betydeligt ved at tilføje fire nye fly til sin flåde i foråret,’ lyder det fra Play.

Play fastholder transfer-andel
Punktligheden hos Play i september endte på 85,1 procent, mens 81 procent af flyene hos Icelandair landede inden for 15 minutter efter planlagt ankomsttidspunkt.

Dykker man ned i passagertallene fremgår det, at Play og Icelandair hver især besidder en styrke i et bestemt, lokalt trafiksegment.

Af alle passagerer, der fløj med Play i september, var 22,9 procent af dem såkaldte ”From”-passagerer fra Island, mens den tilsvarende andel hos Icelandair var 11,8 procent. Til gengæld har Icelandair godt fat i markedet for ”To”-passagerer med 43,0 procent mod 31,6 procent hos Play.

Endelig er der tæt duel i andelen af ”Via”-passagerer, men med en lille føring til Play. De rødmalede fly stod for en andel på 45,5 procent, mens andelen af passagerer, der flyver via Keflavik-lufthavnen på rejser mellem Nordamerika og Europa, endte på 40,4 procent hos Icelandair. I august var de respektive andele på 43 procent hos Play og 41 procent hos Icelandair.

Sommeren bød på stærk økonomi
I 2023 forventer Play at transportere omkring 1,5 millioner passagerer, mens tallet forventes at stige til 1,8 millioner passagerer i 2024. I sommeren 2025 vil Play udvide flåden med to Airbus A320neo. I øjeblikket består flåden af i alt 10 fly – herunder seks A320neo og fire A321neo.

Play udelukker ikke, at der vil blive indgået aftaler om levering yderligere fly til levering i 2024 og 2025.

I løbet af sommermånederne i år opnåede Play et driftsoverskud på 12 millioner dollar (84,6 millioner kroner, red.) efter skat, og det var første gang, at flyselskabet kunne rapportere om et sådant overskud efter en sommer.

’Det viser, at Play var en profitabel virksomhed denne sommer, og at dens forretningsmodel fungerer godt,’ konstaterer det islandske lavprisflyselskab.

 

Relaterede artikler:

Islandske flyselskaber fortsætter væksten

Fortsat tæt duel mellem to islandske flyselskaber

Forventede underskud hos både Play og Icelandair