Potentielle vindere går ind for SAS-salg

Når nordmændene går til valgurnerne i dag, tyder meget på, at Høyre og Fremskrittspartiet kommer til magten. Begge partier er ivrige fortalere for et salg af SAS.

I dag går nordmændene til valgurnerne og alt tyder på en sejr til de to borgerlige partier Høyre og Fremskrittspartiet, mens det regerende Arbejderparti med statsminister Jens Stoltenberg i spidsen, må forlade regeringskontorerne. De to borgerlige partier går helhjertet ind for, at den norske stat skal sælge ud af sine ejerandele i Statoil, Telenor og SAS.

Dermed kan der komme nye toner fra de norske regeringskontorer til regeringskontorerne i Stockholm og København med et klart ønske om at få sat skub i et salg af SAS.

De tre skandinaviske lande, Norge, Sverige og Danmark, ejer tilsammen 51 procent af aktierne i SAS. Og den norske regering var et langt stykke hen ad vejen vrangvillige over for at lade luftfartsselskabet overleve, da SAS i november sidste år stod og stirrede ned i afgrunden i en situation, hvor bankerne vægrede sig ved at give luftfartsselskabet en ny lånefacilitet.

Så helst SAS solgt
Men forskellen på den tidligere og den formentlig kommende norske regering er, at Høyre og Fremskrittspartiet har det som hjørnestene i deres politik at nedbringe ejerskabet i store virksomhed. For Arbejderpartiet var det en vurdering i den konkrete situation i november sidste år, der førte til, at man valgte at proklamere, at man helst så SAS solgt.

I de hektiske november-dage erklærede Norges socialdemokratiske erhvervsminister, Trond Giske, således, at Norge helst så SAS solgt, men at der ikke var interesserede købere netop nu. Derfor gik Giske med til at redde SAS. Ifølge flere norske medier var det Trond Giske, som pressede SAS til at sætte det norske regionalflyselskab Widerøe til salg som led i planen. Widerøe binder en stor del af især Nordnorge sammen. Og ved at udskille selskabet fra resten af SAS, ville konsekvenserne af en SAS-konkurs blive betydeligt mindre for den norske infrastruktur.

Desuden er Norwegian blevet så stærke på såvel norsk indenrigs som norsk udenrigstrafik, at det ikke ville have helt så store konsekvenser for Norge, hvis SAS gik konkurs, som det ville have været tilfældet for fem eller 10 år siden.

Corydon særdeles aktiv
Den nuværende borgerlige regering i Sverige havde også et udslag af statens aktier i selskaber som Telia og SAS som en del af regeringsgrundlaget. Men det har man ikke hørt meget til siden. Hos den danske regering har man ikke direkte sagt, at man vil af med SAS. Og den danske finansminister Bjarne Corydon var da også særdeles aktiv i arbejdet med at redde SAS’ liv i november sidste år.

Vi danskere skal til valg inden for to år. I den borgerlige lejr ønsker man helt overordnet at nedbringe statens ejerskab af store infrastrukturselskaber. Men når det kommer til SAS, så er begge sider af folketingssalen oftest enige om at holde fast i ejerskabet. Det skyldes en frygt for hvad en ny ejer vil betyde for de mere end 20.000 direkte og indirekte arbejdspladser, som SAS’ massive tilstedeværelse i Københavns Lufthavn skaber.

Det norske Storting. Foto: John Erling Blad, Wikicommons.