Primera Air - Boeing 737-800.

Primera-domme kan få konsekvenser for flysikkerhed

To højesteretsdomme betyder, at flyselskaber fremover skal betale erstatning ved alle forsinkelser over tre timer – uanset hvad forsinkelsen skyldes. Det kan bringe flysikkerheden i fare, frygter flydirektør.

Hvis et fly til eller fra en dansk lufthavn kommer mere end tre timer for sent frem, så er passagererne fremover sikret en erstatning på enten 400 euro eller 600 euro, svarende til henholdsvis 3.000 kroner og 4.500 kroner. Tidligere kunne flyselskaberne slippe for at betale erstatning, hvis forsinkelsen efter Trafikstyrelsens vurdering skyldtes noget, som flyselskabet ikke selv var herre over. Det kunne for eksempel være en strejke blandt franske flyveledere eller tekniske problemer, som man ikke kunne have forudset.

Men den går ikke længere. Så snart flyet ankommer mere end 180 minutter for sent, så er der udbetaling ved kasse 1. Det kan blive konsekvensen af to afgørelser i Højesteret mandag. Her tabte Primera Air to sager, der handlede om to flyforsinkelser i 2013.

Det kan eksempelvis betyde, at hvis en kaptajn på et fly beslutter, at flyet ikke er i forsvarlig teknisk stand til at flyve, fordi en kontrollampe lyser eller lignende, så koster det flyselskabet et millionbeløb i erstatning til passagererne.

”Ingen ting er længere ekstraordinært og kan fritage et selskab for erstatningsansvar. Hvis du aflyser en flyvning på grund af sikkerhed, så koster det en formue fremover,” pointerer direktør Jesper Rungholm fra Danish Air Transport .

Frygter økonomiske konsekvenser
DAT-direktøren frygter, at det i yderste konsekvens kan bringe flysikkerheden i fare, fordi besætninger kan føle sig pressede til at gå i luften med et fly for at undgå at påføre flyselskabet en millionudgift.

”Jeg kender ingen danske flyselskaber, der ville gå på kompromis med sikkerheden. Men der er en risiko for at det kan påvirke besætningerne på udenlandske fly, der flyver ind og ud af Danmark, at det fremover vil koste op til 4.500 kroner per passager, hvis flyet bliver mere end tre timer forsinket,” siger Jesper Rungholm.

I en engelsk undersøgelse fortæller en lang række piloter anonymt, at de ser en adfærdsændring hvor britiske piloter i stigende grad vælger at flyve med en teknisk fejl. Simpelthen fordi de frygter for de økonomiske konsekvenser ved forsinkelser over tre timer.

På det politiske bord
Hos brancheforeningen Dansk Luftfart under Dansk Industri er man også bekymret for sikkerheden.

”Der er en bekymring for, om det her vil føre til, at man vil se bort fra tekniske mangler, der vil opstå. Det håber jeg bestemt ikke, men man kan ikke udelukke det. Det er derfor, at vi nu tager sagen på det politiske bord, for de her regler tror jeg ikke luftfarten kan leve med, siger Michael Svane, direktør for DI Transport, til Ritzau.

DI Transport vil bringe sagen op på EU-niveau, da de danske højesteretsafgørelser baserer sig på EU-lovgivning og afgørelser i EU-Domstolen.

En chance for at gøre noget
Jesper Rungholm finder Højesterets afgørelser dybt problematiske, da de udfordrer den såkaldte ”non-punity” kultur i luftfartsbranchen. Den handler om, at flybesætninger trygt kan indrapportere de fejl de laver, uden at risikere at blive straffet for det. De bliver stadig ikke straffet, hvis de laver en fejl, der betyder, at et fly ikke kan komme afsted. Men det koster deres arbejdsgiver mange penge.

Han er desuden uforstående overfor skillelinjen på tre timer. På så kort tid er det ofte svært at finde erstatningsfly. Og ofte varer selve flyvningen til eksempelvis De Kanariske Øer eller Tyrkiet længere end tre timer.

”I stedet burde det være 200 euro ved mere end seks timers forsinkelse og 400 euro ved mere end 12 timers forsinkelse. Så har vi en chance for at nå at gøre noget ved det,” siger Jesper Rungholm.

 

Læs også:

Primera Air taber højesteretssager

Principiel sag om kompensation for Højesteret i dag

Dansk Luftfart vil stoppe erstatningsjagt

​Erstatningssager for Højesteret