Privat virksomhed vil overtage driften af Stockholm-lufthavn

Det private selskab Bromma Airport Group vil overtage Stockholm Bromma, hvis fremtid har været til stor diskussion. ’Lufthavnen er vigtig for Sverige,’ siger Svenska Regionala Flygplatser.

Coronapandemien havde alvorlige konsekvenser for Stockholm Bromma, der er den næststørste lufthavn i den svenske hovedstad og tredjestørste på landsplan.

Lufthavnen mistede hele 80 procent af passagererne i 2020, og dette var den største tilbagegang blandt den statslige svenske lufthavnsoperatør Swedavias 10 lufthavne. Stockholm Brommas fremtid har været usikker i mange år, men nu kan der være en løsning på vej for den lukningstruede lufthavn.

Den private virksomhed Bromma Airport Group vil således overtage driften af den bynære lufthavn, og det skaber grundlaget for at kunne bevare mange svenske indenrigsruter.

”Bromma er vigtig for hele landets tilgængelighed. Vi glæder os over det private initiativ, der vil overtage driften af ​​lufthavnen, hvis staten ikke ønsker at drive den. Vi deler opfattelsen af, at Bromma kan drives både rentabelt, langsigtet og med lavere emissioner,” siger Peter Larsson, administrerende direktør i Svenska Regionala Flygplatser (SRF), i en pressemeddelelse.

Helt uenig med Swedavia om rentabilitet
SRF repræsenterer i alt 34 regionale lufthavne, hvor tre er privatejet, mens resten ejes af kommuner eller regioner. Mange af disse lufthavne er direkte afhængige af flyruter til Stockholm Bromma, der har en særlig profil, lyder det.

Håbet fra SRF er derfor, at Stockholm Bromma kan skifte fra statslige til private hænder, så lufthavnens fremtid kan sikres. Bromma Airport Group har opbakning fra Aviation Capacity Resources (ACR), der driver lufttrafiktjenester i de fleste af de regionale svenske lufthavne.

Både SRF, ACR og Bromma Airport Group er af den overbevisning, at Stockholm Bromma kan drives rentabelt i fremtiden – på trods af, at Swedavia har den stik modsatte holdning.

Den svenske lufthavnsoperatør mener på baggrund af en analyse, at det ikke er forretningsmæssigt rentabelt at fortsætte driften af Stockholm Bromma. Lufthavnen vil sandsynligvis have et kapacitetsoverskud efter coronapandemien på grund af lave trafikmængder lang tid fremover, lyder det i Swedavias analyse.

Oplagt lufthavn til elektriske flyvninger
SRF vurderer, at Bromma-lufthavnens specielle profil med mange mindre flytyper til små lufthavne rundt om i Sverige er vigtig for landets mindste byer. Der er for nyligt foretaget store investeringer i lufthavnen, hvilket har fremtidssikret den, lyder det.

Stockholm Bromma vurderes desuden til at være et ideelt sted til at indlede elektriske flyvninger i fremtiden. SRF mener, i lighed med Bromma Airport Group, at lufthavnen kan blive Sveriges første lufthavn uden brug af fossile brændstoffer.

”Vi opfordrer regeringen og Stockholm by til så hurtigt som muligt at indlede forhandlinger med Bromma Airport Group om en ny start for Bromma-lufthavnen. Det er nødvendigt for tilgængeligheden i hele landet,” fastslår Peter Larsson.

 

Relaterede artikler:

Stockholm-lufthavn mistede 80 procent af passagererne

BRA-ejer: Indenrigstrafikken bør samles i Arlanda

Swedavia klar til at lukke Stockholm Bromma