Problematisk flytype har kostet Cimber Sterling millioner

Det kortrækkende regionale jetfly af typen CRJ200 har kostet millioner af kroner for Cimber Sterling. Den problematiske flytype var hovedårsagen til den 50 – 60 millioner kroner store nedjustering, som selskabet måtte oplyse om i sidste uge.

Cimber Sterling råder over i alt 11 fly af typen CRJ200. Seks af disse fly beskæftiger det sønderjyske luftfartsselskab i egen drift, men yderligere fem fly af samme type beskæftiges på wetlease-kontrakter hos SAS.

CRJ200 er et jetfly med en kapacitet på 50 sæder. Flyet, derer produceret af den candadiske flyproducent Bombardier, anvender Cimber Sterling på de regionale ruter samt på de danske indenrigsruter.

Men dethar ikke været nogen succes gennem de seneste vinterperioder. Flyet er nemlig særdeles følsomt overfor fugtigt vintervejr, somdet opleves på vore breddegrader. Det har medført utallige elektroniske indikationsfejl, hvilket har forsinket og aflyst en lang række flyvninger hos Cimber Sterling i løbet af vinterfartplanen.

Det førte blandet andet til, at Cimber Sterling besluttede at udsende en meddelelse til rejsebureauer og kunder den 24. februar, hvori der stod følgende:

“Som I formentlig har bemærket, har der de seneste uger været en del irregularitet på vores flyvninger. På grund af det kraftige og kontinuerlige vintervejr har der ophobet sig uforudset teknik på flere fly, og det har tvunget os til at konsolidere trafikprogrammet ved at aflyse visse afgange. Det beklaget vi meget!

Vi tager nu konsekvensen, for at undgå at vores passagerer bliver ramt af aflysninger med kort varsel, og justerer midlertidigt i vores trafikprogram fra d. 28. februar til 27. marts.“

Dyrt med aflyste flyvninger

Således valgte Cimber Sterling at tage to CRJ200-.fly ud af den resterende del af vinterprogrammet for at skabe mere luft i fartplanen, hvor forsinkelserne og aflysninger havde akkumuleret til et niveau, der var ganske uacceptabelt for selskabets økonomi og for kundernes oplevelse af selskabet.

Hel galt var deti decemberog i februar måned. I december var 40 procent af alle Cimber-flyvninger forsinkede og 7 procent af alle afgange blev ikke gennemført, mens februar-trafiktallene eksempelvis viste 16 procent forsinkede afgange og 8 procent aflyste afgange.

Administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling henviser til de tekniske problemer med CRJ-flyene som en af hovedårsagerne til den seneste nedjustering, der blev meddelt i sidste uge. “Vi har været hårdt ramt af tekniske udfordringer på CRJ-flyene. Det har været dyrt for os med aflyste flyvninger og deraf følgende mistede indtægter.“

Der har været en række situationer, hvor aflyste flyvninger betød, at der skulle indlejes kapacitet udefra eller indsættes reservekapacitet. Da man ikke umiddelbart kan bruge besætningen fra en flytype på en anden flytype, har Cimber Sterling i mange situationer haft en dobbeltomkostning til besætninger. Herudover har der været kompensationsomkostninger til passagerer samt tabte indtægter på flyvningerne.

CRJ200 bliver i flåden

Men trods genvordighederne forsvinder CRJ200-flyene ikke lige med det samme fra Cimber Sterling´s trafikprogram. “CRJ vil fortsat være i flåden næste vinter. Vi vil dog trække kapacitet ud og dermed reducere frekvenserne. Det er vigtigt, at vi har back-up fly til rådighed,“ fortæller Jacob Krogsgaard.

Dermed er Cimber-direktøren ikke klar til at skille sig af med “problembarnet“ CRJ200. Men der kommer dog en sjælden indrømmelse fraJacob Krogsgaard, der sædvanligvis har fremragende retoriske evner og formår at skabe et positivt billede af praktisk talt enhver situation.

“Vi må indrømme, at CRJ´erne ikke egner sig til det danske vintervejr,“ konkluderer Jacob Krogsgaard.