Qatar Airways: Airbus dropper lille A350’er

Ifølge Qatar Airways vil Airbus opgive lanceringen af den forkortede Airbus A350-800. Airbus er ikke enig, men bekræfter et voksende behov for større fly.

De store mellemøst-baserede luftfartselskaber Qatar Airways og Emirates efterspørger større flytyper. Senest har Qatar Airways flyttet deres 20 ordre fra Airbus A350-800, til de større A350-900 og A350-1000. Sidstnævnte er Airbus’ direkte modtræk til Boeings triple-seven-succes.

A350-800 er den forkortede udgave i Airbus’ A350-serie med plads til 270 passagerer på tre klasser. De to større modeller har henholdsvis plads til 314 og 350 i samme konfiguration.

Med Qatar Airways nye ordre er ordrebogen på 800-serien slunken ind til 92 ordre. 900-serien tæller 415 ordre og den forlængede -1000 tæller på nuværende 110 ordre. Qatar Airways står for henholdsvis 43 og 37 af ordrerne på de to typer og er desuden launch customer og største kunde på flyet, som forventes at blive introduceret næste år.

”De (Airbus red.) kommer ikke til at producere -800’eren. Det er, hvad de har fortalt os,” oplyser Akbar Al Baker, administrerende direktør i Qatar Airways, til Reuters i forbindelse med den nye ordre. Al Baker tilslutter sig dermeden voksende gruppe af fagfolk i industrien, som tvivler på A350-800’erens potentiale.

Airbus er dog langt fra enige i den udlægning, hvor man fastholder, at A350-800 er et nøglemedlem af A350-familien. Flyproducenten erkender dog på sin hjemmeside i en kommentar til Qatars nye ordre, at derpå markedet er en fremherskende efterspørgsel på større fly.

Behov for 800 sæder
Hos Emirates har man ligeledes placeret samtlige A350-ordre på de to store modeller. Selskabet bliver med nuværende ordre andenstørste operatør af typen. Til gengæld kan det Dubai baserede selskab bryste sig af at være verdens største operatør af Airbus A380 samt Boeing 777. Det er også herden store model, 777-300, som udgør hovedparten af 777-flåden, hvor en række fly er konfigureret med plads til 442 passagerer, som det højeste.

Ad flere omgange har Emirates annonceret behovet for et 800-sæders fly, hvilket kan blive en realitet, hvis den nuværende vækstaf flyrejsende fortsætter. Imidlertid erkender selskabets Præsident, Tim Clark, overfor Aviation Week, at efterspørgslen på de største flytyper endnu ikke lever op tilproducenternes forventninger og den succes, der præger 3-400-sæders flyene Boeing 777 og Airbus A330.

Airbus A380’eren har fået 262 orde, med 97 leverede og Boeing 747-8I har fået40 ordre med12 leverede. Clark peger dog på, at en økonomisk fremgang efter finanskrisen vil ændre på det.

Luftfartseksperter har flere gange peget på dilemmaet i, at større fly er billigere at flyve, hvis de vel at mærke er fyldt. Flyselskaberne står derfor og skal opveje risikoen i at flyve med tomme sæder, overfor gevinsten i et fyldt flys gode økonomi.

Forkortelserharsjældent været succes
Historisk set kan der være noget om Al Bakers skepsis ved en forkortet udgave af Airbus A350’eren, som først forventes klar til levering i 2016 to år efter standardmodellen A350-900.

Det er kun i sjældne tilfælde faldet ud med en salgs-succes, når en succesfuld flytype er blevet fulgt op med en forkortet version. Bedst kendt er formentlig Boeing 737-600’eren, som blandt andre SAS råder over – som et af de få selskaber i verden.Flyet, der er en forkortet Boeing 737-700, fik modsats dets forgænger, Boeing 737-500, aldrig fat i markedet.

Med i denne dunkle salgsstatistik tælles desuden Boeing 747SP, en forkortet udgave af Boeing 747-100, Airbus A340-200, en forkortet udgave af A340-300 samt Airbus A318, en yderligere forkortet udgave af A320’eren. Det skal dog nævnes, at den forkortede A319 langt fra bør medregnes i denne gruppe af salgssvigtende forkortelser.