Rejsekoncernen DK Rejs, der står bag SunCharter, tabte på 14 måneder i regnskabsåret 2014/15 op imod en million kroner om måneden.
En massiv investering i vækst hos den nordjyske charterarrangør SunCharter har kostet på bundlinjen hos den danske rejsekoncern DK Rejs ApS. I 14 måneders regnskabet fra 1. november 2014 til 31. december 2015 kom DK Rejs ud med et nettounderskud på 13,4 mio. kroner, hvilket i gennemsnit svarer til et tab på 957.950 kroner per måned. Samlet har DK Rejs på 24 måneder i 2014 og 15 tabt 19,4 mio. kroner, hvilket har fået ejerkredsen til at at tilføre ny kapital til selskabet.
Det er først og fremmest charterarrangøren SunCharter, der har trukket regnskabet i rødt. I 2015 betød den økonomiske krise i Grækenland, at det var nødvendigt at nedsætte priserne betydeligt for at kunne afsætte rejserne. Eksponeringen mod Grækenland var særlig markant for SunCharter, da de græske destinationer i 2015 udgjorde omkring 65 procent af det samlede antal udbudte rejser.
En ulykke kommer sjældent alene. Det kom sig til udtryk ved ubalancen mellem danske kroner og den amerikanske dollar, som resulterede i, at charterede fly kom til at koste mere end forventet. Endelig har den massive markedsføring i Nordjylland kostet en del penge for SunCharter, der har kæmpet for at opnå en større markedsandel. Markedsføringen har virket, og der er tilfredshed i ledelsen med effekten af den forankrede strategi. Det økonomiske resultat vækker dog ikke tilfredshed, skriver DK Rejs i en pressemeddelelse.
Også underskud i 2016
DK Rejs satser næsten udelukkende på Aalborg Lufthavn, hvorfra man benytter chartrede fly fra SAS. I 2015 nåede man op på 20.000 rejsende fra den nordjyske lufthavn, og målet er en fordobling til 40.000 i 2016.
Trods målet om en fordobling i antallet af rejsende i indeværende år er der dog et lille forbehold. Salget af rejser til Tyrkiet er påvirket af, hvad DK Rejs kalder “den urolige situation”. Derfor bliver det ikke muligt at holde den forventede indtjening på rejserne til Tyrkiet, da der skal prisnedsættelser til for at fylde flyene. En fortsat investering i vækst med nye destinationer som Korfu og Malta i sommerprogrammet og spanske Fuerteventura i vinterprogrammet, vil dog også sætte sit præg på bundlinjen, når 2016 skal gøres op.
“Målsætningen for 2016 er en klar forbedring af indtægten, om end der stadig forventes et negativt resultat,” skriver DK Rejs i en pressemeddelelse.
DK Rejs-koncernen består af SunCharter og DUF Rejser samt Utopia guideskole. Herudover etablerede man i 2015 datterselskabet Airnavia ApS, der under stor opmærksomhed har forsøgt at sælge “flight only” flybilletter til de charterfly, som SunCharter har kontraheret med SAS. DK Rejs indgår i Aktieselskabet CBH-koncernen, som den aarhusianske rigmand Claus Hommelhoff står bag.
Relaterede artikler:
Ny underdirektør hos charterarrangør
SunCharter-vækst skal komme fra syd