‘Rejsebureauerne har sovet i timen’

“Rejsebureauerne har sovet i timen,“ sagde Martin Lumbye fra rejsesøgemaskinen Momondo, da PATA tirsdag aften var vært for et debatmøde om rejsemedierne. Omkring 115 deltagere fra såvel rejse- som mediebranchen var mødt op for at høre om fremtiden for rejsemedierne.

Hotel Imperial i København dannede tirsdag aften rammen om et særdeles velbesøgt og succesfuldt møde om de danske rejsemedier. PATA havde inviteret såvel medlemmer som ikke-medlemmer til debatmøde om fremtiden for rejsemedierne.

I panelet var redaktør Christian Adamsen fra Vagabond, direktør Ole Stouby fra rejsesøgemaskinen Travelmarket, partner Martin Lumbye fra Momondo, Nina Rølle, der er rejseredaktør på Berlingske, direktør Christian Peschardt fra Stand By Publishing samt Industry Manager Rico Gade fra Google.

Hver af deltagerne havde deres bud på fremtiden for rejsemedierne. Der var enighed om, at udvikling af unikt indholdt distribueret på forskellige kanaler, måtte være fremtiden. “Vi tænker mobilen ind i alt, hvad vi gør,“ sagde Rico Gade fra Google. Det var Martin Lumbye fra Momondo enig i. “Mobilen er også en kanal, som vi kigger på.“

Men Martin Lumbye stod nok for aftenens mest kontroversielle udtalelse, da han gav udtryk for, at rejsebureauerne ikke havde kendt deres besøgstid. Han henviste til den store konkurrence i online-rejsemarkedet, hvor de traditionelle agenter i større grad bypasses, da de ikke har været i stand til at skabe værdi til deres ydelser. “Agenterne får det rigtig svært fremover. Rejsebureauerne har sovet i timen,“ sagde Martin Lumbye.

Den stigende digitalsering var et af aftenens naturlige emner. “Forbrugermedierne kommer til at betale prisen for digitaliseringen. Specialmedierne går fri, men vi forventer, at der vil blive indgået ‘ægteskaber’ blandt flere af aktørerne indenfor de kommende år,“ sagde redaktør Christian Peschardt fra Stand By.

Han afslørede i samme åndedrag, at Vagabond ville have været en ‘lækkerbisken’ for Stand By Publishing. “Vi har bare ikke pengene – de blev brugt på købet af Take Off,“ konstaterede Christian Peschardt lakonisk. Peschardt afslørede også, at købet af Take Off ikke havde været den bedste investering i hans tid som direktør for Stand By Publishing.

At en kommende konsolidering blandt rejsemedierne er på vej,kunne de fleste af paneldeltagerne også være enige om. “De medier, der kommer ud med positive resultater i 2010, 2011 og 2012 bliver enten solgt eller køber nogle af de andre,“ sagde redaktør Christian Adamsen fra Vagabond.

Der var mange spørgsmål blandt tilhørerne i salen. Flere havde svært ved at forstå, at branchens fagmedier havde rejsesøgemaskiner som Momondo og Travelmarket på nyhedsportalerne. Panelet mente, at det blev anvendt af brugerne – og dermed også af rejsebureauerne, hvorfor det måtte have en relevans.

Denne diskussion – og aftenen som helhed -kunne måske bedst opsummeres ved en kommentar fra Rico Gade fra Google: “Vi giver simpelthen brugerne, hvad de gerne vil have.“

Foto: Direktør Ole Stouby fra Travelmarket og partner Martin Lumbye var blandt paneldeltagerne på PATA-mødt om de danske rejsemedier.