Rejsende vender tilbage til Japan

Tre måneder efter jordskælvskatastrofen i Japan vender flypassagererne i stigende grad tilbage. SAS forventer, at passagertallet på ruten til Tokyo fra september måned vil være tilbage til ‘normalt’ niveau. Det er rejsende på Business Class, der trækker væksten.

For lidt mere end tre måneder siden blev Japan ramt af en jordskælvskatastrofe, der i foråret og forsommeren har ført til et markant fald i antallet af rejsende til og fra Japan.

Det varrisikoen for radioaktive udslip fra havarerede atomkraftværker samt generelle forsyningsproblemer i landet, der afholdt rejsende fra at tage til Japan. Samtidig var den japanske befolkning på mange mådermærket ramt af jordskælvskatastrofen, således atjapanske turister har valgt at aflyse rejser til Europa.

Den reducerede efterspørgsel på rejser til og fra Japan har ramt mange af de luftfartsselskaber, der har ruter til Japan. Blandt andet Finnair, der flyver til tre destinationer i Japan, men også SAS der i sommerfartplanenflyver dagligt mellem København og Tokyo.

Ligesom Finnair har SAS enklar overvægt af japanske statsborgere blandt selskabets passagerer på Japan-ruten, og især på økonomiklassen.

Men nu tyder meget på, at passagererne er på vej tilbage til flyene til og fra Japan. “Fra september månedforventerviat være tilbage til det normale niveau på ruten mellem København og Tokyo,“ fortæller Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing og EuroBonus hos SAS.

Han understreger, at det er rejsende på Business Class, der driver væksten, mens det stadig kniber med at få skandinaviske turister tilbage på ruten til Tokyo.

“Vi er overrasket over, at passagererne er kommet hurtigere tilbage end forecastet. Så det var den helt rigtige beslutning at indsætte en ekstra frekvens til Tokyo, når vinterfartplanen træder i kraft.”

SAS har nemlig for et par måneder sidenbesluttet at opjustere vintertrafikprogrammet til Tokyo fra seks ugentlige afgange til én daglig afgang, hvilket er en kapacitetsudvidelse med mere end 15 procent.