Foto: Henryk Kotowski / Wikimedia Commons.

Rekordår i Stockholm Arlanda

Stockholm Arlanda havde i 2017 det største antal passagerer i lufthavnens historie, men i horisonten venter mørke skyer for Arlanda og de øvrige svenske lufthavne.

Som den første af de tre skandinaviske hovedstadslufthavne har Stockholm Arlanda talt op hvor mange passagerer der i 2017 gik igennem lufthavnen. Det gjorde 26.642.034 rejsende. Det er en fremgang på 8,0 procent i forhold til året før.

De mere end 26,6 mio. passagerer er det højeste antal passagerer på et kalenderår i lufthavnens mere end 55 år lange historie.

Stockholm Arlanda-lufthavnen er fortsat kun Skandinaviens tredjestørste lufthavn efter Københavns Lufthavn og Oslo Gardermoen-lufthavnen. For selvom de to lufthavne først kommer med sine passagertal for 2017 i morgen torsdag og senere i dag, så er der ikke udsigt til at de skulle have haft så katastrofale år, at de ikke har kunne holde Arlanda stangen. I Københavns Lufthavn er der dog sandsynligvis ikke tale om procentvis vækst i samme skala som i Stockholm Arlanda.

Fastholder position
I Sveriges næststørste lufthavn, Gøteborg Landvetter, har man også haft et pænt 2017 med 6.758.520 passagerer, svarende til en vækst på seks procent i forhold til året før. Dermed fastholder lufthavnen sin position som Skandinaviens fjerdestørste lufthavn.

Den svenske lufthavnsoperatør Swedavia står for at drive både Arlanda og Landvetter samt otte andre af de største svenske lufthavne. I syv af Swedavias i alt ti lufthavne var der passagerrekord i 2017. Ni af lufthavnene havde passagerfremgang i forhold til året før med Kiruna og Stockholm Arlanda som højdespringerne med vækst på otte procent. Eneste Swedavia-lufthavn med tilbagegang i forhold til 2016 var Malmø Sturup-lufthavnen, hvor passagertallet faldt med to procent til knap 2,2 mio. rejsende.

Mens 2017 altså var et ganske fornuftigt år for Stockholm Arlanda og de øvrige store svenske lufthavne, så er det langt fra sikkert at 2018 bliver lige så godt. Den 1. april forventes Sverige nemlig at indføre en meget udskældt passagerafgift, der især rammer svensk indenrigsflyvning.

 

 

Relaterede artikler:

EasyJet fortsætter Arlanda-ekspansion

Arlanda udfordrer CPH med lavere afgifter

Svenske lufthavne stormer frem

Arlanda haler ind på Københavns Lufthavn