Ryanair anklager flere af sine konkurrenter for at skjule en problematisk statistik. Ifølge Ryanair har flere luftfartsselskaber som British Airways, SAS og Finnair valgt ikke at henvise til en retvisende statistik over punktlighed, mistet bagage og aflyste fly. En statistik hvor Ryanair ligger i top.
Ryanair har længe været kendt som klassens frække dreng og er aldrig veget tilbage for at tage et slagsmål eller være kontroversiel.
Nu anklager Ryanairså flere af sine konkurrenter for at skjule en problematisk statistik. Ifølge Ryanair har flere luftfartsselskaber somBritish Airways, SAS ogFinnair valgt ikke at henvise til en retvisende statistik over punktlighed, mistet bagage og aflyste fly.
I en pressemeddelse opfordrer Ryanair derfor de nævnte konkurrenter til at erkende, at de skjuler denne statistik fordi de ikke kan konkurrere med det, der ifølge Ryanair er branchens bedste service.
Ifølge Ryanair viser statistikken, at selskabet selv har har det laveste antal mistet bagage, færrest aflyste flyafgange og ikke mindst den bedste punktlighed i sammenligning med alle store europæiske luftfartsselskaber.
Ryanair har ønsket at gøre opmærksom på denne problematik i kølvandet på, at luftfartsselskaberne organisationAssociation of European Airlines (AEA) har indstillet offentliggørelsen af statistikken, blandt andet fordi den medførte for stor negativ omtale.
Ifølge statistikken var 93 procent af Ryanairs fly rettidige, mens SAS kun havde rettidige fly i 86 procent af tilfældene. Lufthansa, British Airways og Finnair lå her med rettighed i 83-85 procent af tilfældene.
Også på bagagesiden er Ryanair ifølge egne oplysninger bedre end alle konkurrenterne. For hver 1.000 passagerer mistede Ryanair kun 0,4 kuffert. Her mistede SAS 9 kufferter, Lufthansa knap 11 kufferter ogBritish Airways hele 15,6 stykker bagage per 1.000 passagerer.
Også for antallet af gennemførte flyvninger ligger Ryanair i front da man gennemførte 99,6 procent af alle flyvninger mens British Airways kun gennemførte 97,9 procent.
Oplysningerne stammer fraRyanair, Easyjet samt diverse statistik fraAEA vedrørendevinteren 2008/09.
“Ryanair tilbyder Europas laveste priser, det færreste antal mistet bagage,den bedste punktlighed og det lavest antal afllyste afgange og vi vil fortsat udstille den dårlige kundeservice hos dyreluftfartsselskaber somAir France, British Airways og SAS,“sigerStephenMcNamara, der er kommunikationschef på Ryanair.
Med den udmelding er der næppe chance for at luftkrigen stilner af foreløbig.