Ryanair (Arkivfoto; Trevor Benbrook | 123RF Stock Photo)

Ryanair udvider kapitalen med tre milliarder kroner

Ryanair har fået 400 millioner euro i kassen efter en rettet emission, og samtidig rejses der kritisk af koncernchef Michael O´Learys 3,4 millioner kroner store årsbonus.

De fleste flyselskaber over hele verden er i gang med at styrke kapitalberedskabet for at sikre sig overlevelse eller øget polstring i forbindelse med coronakrisen.

Selvom det irske lavprisflyselskab fløj ind i krisen med en fyldt pengekasse, har det alligevel været nødvendigt at få krigskassen fyldt op inden de kommende måneder, der kan blive særdeles udfordrende.

Således meddelte Ryanair fredag, at selskabet har hentet 400 millioner euro, svarende til godt tre milliarder kroner, gennem en rettet emission til institutionelle investorer. Det skriver selskabet i en børsmeddelelse.

En rettet emission er en kapitaludvidelse, der ikke udbydes forholdsmæssigt til ejerkredsen, men målrettet til enkelte investorer, og udbuddet bestod af 35.242.292 nye aktier, der blev solgt for 11,35 euro per stk, hvilket er en rabat på 2,6 procent i forhold til lukkekursen den 3. september.

Opfordrer til at stemme imod
Ryanair har ikke alene været i fokus i forhold til kapitaludvidelsen. Der er tilsyneladende også flere interessenter, der er utilfredse med, at koncernchef Michael O´Leary skal have udbetalt 450.000 euro – 3,4 millioner kroner – i årsbonus for det regnskabsår, der sluttede den 31. marts 2020.

Den anerkendte investorrådgivningsvirksomhed Institutional Shareholder Services (ISS) gav udtryk for, at udbetaling af den aftalte lønbonus “giver anledning til bekymring” og er vanskelig at retfærdiggøre midt i den værste krise for luftfarten nogensinde. 

Lønaftalen for Michael O´Leary har tidligere været genstand for opmærksomhed. Sidste år blev hans femårige bonusplan til op imod 100 millioner euro stemt hjem på den ordinære generalforsamling med en snæver flertalsafgørelse på 50,5 procent. ISS opfordrer aktionærerne til at stemme imod ved den kommende generalforsamling senere i september.

Kritisk pilotforbund
Ryanair har fået adgang til 600 millioner britiske pund – fem milliarder kroner – gennem den såkaldte britiske Covid Corporate Financing Facility (CCFF) og har samtidig reduceret arbejdsstyrken. Derfor mener det britiske pilotforbund BALPA, at den omtalte bonus til topchefen vil være en “en hån mod personalet, der mister deres job.”

“Det giver et signal om, at topchefer for flyselskaber skamløst kan modtage statsstøtte, skære jobs og derefter hente enorme bonusser,” sagde BALPA-generalsekretær fredag ifølge Reuters.

 

Relaterede artikler:

Ryanair reducerer nyindsat kapacitet

Ryanair: Anden bølge af COVID-19 er vores største frygt

Ryanair har udsigt til rekordtab