Moss Lufthavn Rygge ligger 60 kilometer syd for Oslo. Foto: Moss Lufthavn Rygge

Rygge kan blive aflastningslufthavn for Oslo

Den norske transportminister overvejer, om Moss Lufthavn Rygge syd for Oslo skal have en rolle som erstatningslufthavn for Oslo Gardermoen. Rygge har ikke haft kommerciel flytrafik i fem år.

Moss Lufthavn i Rygge har i flere år ligget øde hen i forhold til besøg af kommercielle rutefly. Men snart kan der atter komme liv i den lille lufthavn, der ligger 60 kilometer syd for Oslo.

Således overvejer den norske transportminister, Jon-Ivar Nygård, om Rygge-lufthavnen skal tages i brug, inden der eventuelt bygges en tredje startbane i Oslo Gardermoen. Det skriver det norske medie NRK.

Transportministeren har oplyst over for det norske Stortinget, at regeringen ønsker at nedsætte et uafhængigt udvalg, der skal vurdere fremtidens kapacitet i Oslo Gardermoen. Udvalget skal blandt andet vurdere, hvorvidt det vil være fordelagtigt at Moss Lufthavn Rygge bliver erstatningslufthavn for Gardermoen.

Lufthavn blev sat til salg i september
I september i år blev Moss Lufthavn Rygge sat til salg af Jotunfjell Partners. Selskabet købte lufthavnen i 2017, hvor der på daværende tidspunkt ikke havde været kommerciel flytrafik i et år.

Jotunfjell Partners har sat både terminalbygningen, parkeringshuset og standpladserne til fly til salg, men selskabet ønskede ikke at oplyse prisen. Lufthavnen blev sat til salg, da Jotunfjell Partners ikke lykkedes med at skaffe flytrafik tilbage til lufthavnen.

DNB Næringsmegling fik opgaven med at sælge lufthavnen, og der blev sat som mål at få solgt den inden udgangen af 2021. Hans-Christian Birkedal, direktør i DNB Næringsmegling oplyste, at interesserede vil kunne ”købe ejendommen betydeligt under byggeomkostningerne”.

Ryanair fik nok af passagerafgift
Den seneste kommercielle flyvning fra Moss Lufthavn Rygge var med et Ryanair-fly i 2016. På daværende tidspunkt blev der indført en passagerafgift på 88 kroner per billet, og det fik det irske lavprisflyselskab til at forlade lufthavnen. Dermed lukkede den kommercielle drift, mens der stadig var militær- og privatflyvninger.

Jotunfjell Partners har siden 2017 forsøgt at skaffe et nyt flyselskab til Rygge-lufthavnen. Der var dialog med flere flyselskaber, men der er aldrig blevet sat navne på.

Der var flere årsager til, at det har været svært at skaffe flyselskaber tilbage til Moss Lufthavn Rygge. En af de største årsager har været flyselskabernes kapacitet, oplyste Espen Ettre, bestyrelsesmedlem i Jotunfjell Partners, i december 2019. Forsinkede leveringer af nye fly og groundede Boeing 737 MAX har fået selskaberne til at holde igen med etablering i Rygge.

 

Relaterede artikler:

Oslo-lufthavn skal sælges

Rygge opgiver ikke genåbning

Flyafgift forhindrer genåbning af Oslo-lufthavn