Så er Airbus A350-levering på skinner

Efter sidste uges aflysning har Airbus og Qatar Airways nu aftalt en ny dag, hvor qatarerne vil få nøglerne til den første Airbus A350XWB.

Nu skulle den være god nok. På mandag, den 22. december har Airbus og Qatar Airways sat hinanden og verdenspressen stævne i Airbus’ leveringscenter i Toulouse Blagnac-lufthavnen i Sydfrankrig. Over nogle canapeer og mousserende vin vil Qatar Airways få udleveret nøglerne til det første eksemplar af den nye flytype Airbus A350-900XWB.

Arrangementet var oprindeligt planlagt til at skulle være løbet af stablen i lørdags. Men kun fire dage før aflyste Airbus og Qatar Airways uden varsel arrangementet uden at sætte en ny dato på.

Men mandag sendte Airbus så invitationerne ud til et nyt arrangement på mandag. Og mon ikke det bliver til noget i denne omgang. For det er stadig qatarernes plan at indsætte flyet i fast rutefart mellem Doha og Frankfurt fra den 15. januar. Qatar Airways vil indrette flyet med 36 business class-sæder og 247 economy class-sæder. Dermed får flyet en anelse større kapacitet end de Boeing 787 Dreamliner-fly, som Qatar Airways blandt andet bruger på sin rute mellem Doha og København. Her er 22 business class-sæder og 232 economy-sæder.

Modsvar til Dreamliner
Qatar Airways bliver ikke bare den første men også den suverænt største bruger af Airbus A350XWB – hvor bogstaverne står for eXtra Wide Body. Qatarerne har nemlig bestilt ikke mindre end 80 eksemplarer. Flyet er tænkt som Airbus’ modsvar til Boeings 787 Dreamliner og 777X.

SAS, Lufthansa og Finnair er også blandt de flyselskaber, som har indgivet bestillinger på flytypen. SAS får det første af i alt otte fly i 2018. Finnair får de første fire af i alt 19 bestilte fly næste år og bliver således første europæiske flyselskab til at tage flytypen i brug.

Kører på skinner
Airbus A350-900 er standardudgaven, men Airbus har også solgt den mindre -800 og den større -1000. Sidstnævnte bliver den første Airbus kaster sig over at bygge, når produktionen af -900 udgaven kører på skinner.

Efter planen skal Airbus A350-1000 flyve første gang i midten af 2016 og indsættes i service hos et luftfartsselskab cirka et år senere. Airbus’ chef for A350-programmet, Didier Evrard, forsikrede sidste år, at -1000 ikke bliver den store udfordring.

“Risikoen ved udviklingen af A350-1000 fra A350-900 er lav. Det er samme hydraulik, samme elektriske systemer, samme instrumenter og avionics. Det handler primært om at tilføje seks skrogsektioner foran vingen og fem bagved vingen,“ forklarede Didier Evrard i juni sidste år til CHECK-IN.dk.

A350-1000 får plads til op til 400 passagerer, og vil derfor mere blive en konkurrent til Boeings 777-serie end til Boeings 787 Dreamliner, sådan som A350-programmet oprindeligt var tænkt.

Airbus A350-900 flyet til Qatar Airways fotograferet ved sin jomfruflyvning i oktober. Foto: Airbus.