Saab-fly på nye SAS-ruter fra Jylland

Det bliver 50 sæders Saab 2000 turbopropfly, der skal indsættes på de nye SAS-ruter fra Jylland til Stockholm. Ruterne får Braathens Regional som operatør på vegne af SAS.

Senest på torsdag vil SAS løfte sløret for detaljerne omkring en aftale med Braathens Regional, der betyder etablering af to nye ruter fra Jylland til Stockholm.

Aftalen betyder, at der flyves 12 ugentlige rotationer fra Stockholm-Arlanda til Billund samt tre ugentlige rotationer mellem Arlanda og Aalborg Lufthavn. Herudover til SAS også øge på den nyetablerede rute mellem Stockholm og Vilnius, der får tilføjet seks ugentlige morgenfrekvenser, der skal supplere den nuværende fartplan, der i dag har seks ugentlige aftenafgange.

Brathens Regional-selskabet Golden Air skal således producere 78 flyvninger om ugen for SAS. Der skal benyttes et fly af typen Saab 2000, der er et turbopropfly med plads til 50 passagerer.

Netop det svenske Saab 2000-fly benytter Golden Air i stor udstrækning, idet man har 11 af de 63 eksemplarer, der blev produceret af flyet fra 1994 til 1999. Heruodver benytter selskabet Saab 340 samt ATR72-500 fly. For SAS flyver Golden Air i forvejen med Saab 2000 fra Stockholm til Tampere, Oulu, Turku og Vaasa i Finland samt til Trondheim i Norge og Vilnius i Litauen.

Hurtigt turbopropfly
Saab 2000-flyet har den fordel, at det er noget hurtigere end ATR72´eren, der er lidt for langsom på de regionale ruter, men den har til gengæld plads til flere passagerer. Saab 2000 har en maksimalhastighed på 682 km/t, mens ATR´eren flyver med en hastighed på højest 526 km/t. Dermed er Saab-flyet op til 25 procent hurtigere end ATR´eren og forventes at kunne gennemføre flyvningen mellem Stockholm og Billund på 1 time og 40 minutter.

På ruten mellem Stockholm og Billund skal SAS i direkte konkurrence med Sun-Air of Scandinavia på vegne af British Airways. Sun-Air benytter 32-sæders Dornier 328JET på ni af ugens afgange, mens fredag morgen og søndag eftermiddag er reserveret til en rotation med et 18-sæders Jetstream 31 turborpropfly. Dornier-flyet har en maksimal hastighed på 756 km/t og tilbagelægger turen på 1 time og 35 minutter, mens Jetstream-flyet skal bruge 15 minutter mere på at nå frem til den svenske hovedstadslufthavn Bromma.

SAS oplyser, at billetsalget til de nye Stockholm-ruter åbner fredag den 17. maj.