Sådan oplevede CPH´s trafikchef orkanen

I sine næsten 30 år i Københavns Lufthavn har trafikchef Dan Meincke aldrig oplevet en tilsvarende situation som under stormen forrige mandag. Lufthavnen var lukket i 50 minutter, og kun et fly med ‘mayday’ melding blev taget ned.

De fleste danskere i det sydlige og østlige Danmark glemmer ikke lige med det samme mandag den 28. oktober. Det samme vil sikkert være tilfældet for Københavns Lufthavns trafikchef, Dan Meincke, og de mange flypassagerer der denne dag rejste via CPH.

Den orkanagtige storm betød nemlig store driftsforstyrrelser i den danske hovedstadslufthavn, der ellers kun havde forventet, at driftsforstyrrelser i andre europæiske lufthavne ville medføre forsinkede fly til København.

“Vores baner lå rigtigt i forhold til vinden, så fly kunne godt lette og lande. Der blev dog målt vindstød op til 75 knob. Det betød, at flyene på jorden hoppede og flyttede sig, og at jetbroer og trapper derfor ikke kunne rulles ud til flyene,“ fortæller trafikchef Dan Meincke på Københavns Lufthavns Facebook-side.

Lufthavnen måtte på et tidspunkt tidligt på aftenen lukke i 50 minutter for afgående og ankommende trafik, da der simpelthen ikke var mere plads til flyene, der holdt parkeret rundt omkring uden at kunne få passagerer ud af eller ind i flyene. Der blev dog taget imod et enkelt fly, der havde udsendt “mayday“ melding.

I op til næsten tre timer var der således omkring 70 ankommende fly, der ikke kunne blive tømt for passagerer. Mange passagerer har sidenhen rapporteret, at det har været en ubehagelig oplevelse, idet vinden konstant rykkede i flyene, således at de duvede frem og tilbage i bevægelser, der meget let kunne fremkalde en slags transportsyge.

“Jeg har aldrig oplevet noget lignende i mine 30 år i lufthavnen – ikke engang under stormen i 1999. Vi afventede, at orkanen skulle komme under 50 knob i stød, så vi kunne få vores passagerer ud,“ beretter Dan Meincke.

En ekstra udfordring var samtidig, at kunne håndtere bagagen, da der endelig blev givet signal til, at flyene kunne tømmes. CPH indkaldte ekstra mandskab, således at sorteringen og handlingen kunne ske uden større forsinkelser efter at broer og trapper næsten samtidig var blevet kørt ud til de omkring 70 fly, der havde ventet i flere timer med passagerer ombord.

Ros til medarbejdere og handlere
I sin evaluering af en af de mest dramatiske dage i lufthavnens historie er trafikchefen fuld af lovord omkring medarbejdernes indsats.

“Det vi så den pågældende mandag var koordinering i verdensklasse. Håndteringen af situationen var planlagt og ud fra de på tidspunktet kendte vejrprognoser og besluttede processer. Det krævede at alle aktører, hvilket vil sige vore egne medarbejdere og samarbejdspartner som for eksempel handlere stod sammen og hjalp hinanden så godt de kunne. Og det skete heldigvis,“ understreger Dan Meincke.

Sammenlagt blev 128 operationer aflyst, mens 100 afgange blev forsinket i gennemsnitligt 90 minutter.