Sæson for fodboldcharter

De bedste danske fodboldklubber er i øjeblikket i fuld gang med kvalifikationerne til de europæiske klubturneringer, og der er dermed efterspørgsel på flyselskaber, der kan transportere klubberne hurtigt frem og tilbage mellem kampene.

Sommerferien er forbi for de fleste, og det betyder traditionen tro, at de europæiske fodboldturneringer er tilbage i fuldt flor. Henover sommeren har flere danske klubber deltaget i kvalifikationsrunderne til de større europæiske turneringer, og i løbet af de næste to uger løber den sidste playoff-runde til Champions League og Europa League så af stablen.

Man kan dermed med rette sige, at det er sæson for fodboldcharter, og ifølge den danske flymægler Air Affairs, der står for at arrangere en række af de danske holds flyvninger, er fodboldcharter-flyvningerne en anderledes opgave for flyselskaberne, end de traditionelle ruteflyvninger.

”Der er lidt af en udfordring forbundet med flyvningerne, idet man gerne skal hurtigt frem og tilbage, så spillerne er klar til weekendens fodboldkampe igen. De skal gerne have så meget restitutionstid som muligt,” siger ejer af Air Affairs, Henrik Færch, til CHECK-IN.dk, og fortæller derudover, at fodboldklubberne har brug for et fly med ekstra benplads samt stor bagageplads, så det kan rumme klubbernes store mængder udstyr.

Flere på markedet
Det kan ofte i sommerhalvåret være svært for mange flyselskaber at finde kapacitet til at flyve for fodboldklubberne, men ikke desto mindre har de danske fodboldklubber i år haft flere flyselskaber at vælge imellem. Tidligere har Danish Air Transport siddet relativt solidt på markedet, men som noget nyt har Alsie Express i år også budt sig til, ligesom Jet Time også har stillet fly til rådighed.

”Vi bliver nok aldrig den helt store spiller på det marked, da vi normalt ikke har meget fri kapacitet, men vores sommerfartplan har frigjort ekstra ressourcer, som gør det muligt at tilbyde disse flyvninger, siger administrerende direktør for Alsie Express, Henrik Therkelsen, til CHECK-IN.dk.

Både AaB og Esbjerg benyttede Alsie Express’ ATR72-fly på deres rejser til henholdsvis Zagreb i Kroatien og Almaty i Kazakhstan, og modellen er i det hele taget populært brugt til fodboldcharter-flyvningerne. Således fløj Danish Air Transport i slutningen af juli først FC København til en kamp i Ukraine med et ATR72-fly og sidenhen også Brøndby IF til Brügge i Belgien med deres MD83 i FIFA-bemaling.

”ATR 72-modellen lever op til fodboldklubbernes pladsmæssige ønsker, og er derfor særlig velegnet til charterflyvningerne. Derudover har den vægtmæssigt en god rækkevidde i forhold til længere ture, som den Esbjerg skulle på, da de skulle møde Kairat Almaty i Kazakhstan”, fortæller Henrik Færch.

Fans ombord på AaB-fly
De tre tilbageværende danske klubber, AaB, FC København og FC Midtjylland skal i løbet af de næste to uger alle en tur sydpå og kæmpe mod henholdsvis Apoel Nicosia, Bayer Leverkusen i det tyske Rhein-Ruhr distrikt, og Panathinaikos fra Athen.

I samarbejde med Air Affairs har AaB inviteret et antal medlemmer af klubbens fanklub med ombord på det fly, der også skal transportere spillertruppen, trænere, ledere, samt presse og sponsorere til kampen på Cypern den 26. august. Der er tale om et Boeing 737-fly fra Jet Time med afgang mandag den 25. august og hjemkomst igen onsdag aften, og de tilmeldte AaB-fans kan allerede glæde sig til synet af flymaskinen. Det er nemlig ikke en hvilken som helst Boeing 737, som Jet Time og Air Affairs sender i luften fra Aalborg Lufthavn.

”Vi vil gerne gøre lidt ekstra ud af disse ture, og derfor sætter vi klubbernes logoer på siden af flyverne. Det er normalt kun de allerstørste klubber i Europa der har dette, så det giver lidt ekstra opmærksomhed, når vi lander,” fortæller Henrik Færch til CHECK-IN.dk.