SAS-fly i Københavns Lufthavn under corona-nedlukningen. (Foto: SAS | Facebook)

SAS åbner for refunderinger

Samme dag som den omfattende rekapitaliseringsplan i SAS faldt på plads, har det skandinaviske flyselskab meddelt, at man genåbner for refundering af flybilletter via rejsebureauerne.

SAS manglede i slutningen af september at refundere 840.000 flybilletter, der var blevet blevet aflyst som følge af coronakrisen, og heraf var op imod 100.000 relateret til det danske marked.

Men nu kan der snart være penge på vej til en del af de ventende kunder, for SAS har fredag i en meddelelse til rejsebureauerne oplyst, at det vil være muligt fra den 27. oktober at genoptage de sædvanlige refunderingsprocedurer via GDS-systemerne, som rejsebureauerne har adgang til.

Hos SAS har man gentagne gange givet udtryk for, at man forstår frustrationen hos rejsebureauerne og kunderne i forhold til de manglende refunderinger og har samtidig understreget, at man gør alt, hvad man kan for at komme til bunds i de mange refunderingssager. Men det har angiveligt ikke været et spørgsmål om ressourcer, men nok nærmere et spørgsmål om kontantbeholdning, når det først er nu, at SAS genåbner den automatiske refunderingsproces via rejsebureauerne.

Det kan dog også hænge sammen med, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen (TBST) for nylig har skærpet kursen over for SAS og 11 andre flyselskaber, der har været tilbageholdende med refunderingerne. Styrelsen har sendt et påbud om, at alle refunderingsanmodninger, der er indgivet før den 1. oktober, skal være færdigbehandlet den 15. november, mens de refunderingssager, der er modtaget efter den 1. oktober, skal være behandlet inden den 15. november. 

Hvis fristen ikke overholdes vil styrelsen tage stilling til, om det enkelte flyselskab skal politianmeldes for ikke at overholde EU-forordning 261/2004, hvori det hedder, at pengene skal betales tilbage senest syv dage efter en aflyst flyafgang.

Har truet med fogedretten
Profil Rejser er et af de rejsebureauer, der har været i klemme, da SAS siden foråret har sat den automatiske refunderingsproces ud af kraft. Sammen med andre danske rejsebureauer har Profil Rejser ventet på, at SAS skulle åbne for pengekassen, så rejsebureauerne ikke længere skulle agere bank for SAS.

”Det der generer mig, at SAS er et de facto statsfinansieret luftfartsselskab, og at de ikke betaler os, hvad de skylder. De kan lige som Norwegian bare åbne GDS-muligheden, så kan vi selv hente de penge, SAS skylder os. Jeg får ingen reaktioner når vi kontakter SAS. Jeg synes altså ikke dette er rimeligt fra et selskab der har fået otte milliarder kroner i statsstøtte fra blandt andet Danmark,” sagde Profil Rejsers administrerende direktør Peter Rasmussen for nylig til STANDBY.DK.

Profil Rejser har  haft 900.000 kroner til gode hos SAS for billetter, der allerede er refunderet til kunderne, og for lidt mere end en uge siden truede rejsebureauet med at slæbe SAS i fogedretten, hvis flyselskabet ikke reagerede på et fremsendt påkrav.

Nu er det således op til rejsebureauerne selv at gennemføre refunderingerne og dermed få dækket deres tilgodehavender. Hvornår kunder, der har købt billetter direkte hos SAS, kan forvente at få pengene tilbage, er dog mere usikkert. Ifølge DR har SAS informeret Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om, at pengene først vil være tilbagebetalt sidst i januar.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber får en frist på 45 dage

SAS og Norwegian speeder op for at refundere kunder

Trafikstyrelsen skærper kursen mod 10 flyselskaber