Airbus A321-200 fra SAS.

SAS: Almindeligt at justere codeshare-aftaler

SAS har indenfor den seneste uge reduceret indholdet af codeshare-aftalerne med tre samarbejdspartnere. Ifølge selskabet er det normalt løbende at justere aftalerne ud fra kommercielle vurderinger.

I forbindelse med sommertrafikprogrammets start den 30. marts er der sket forskellige tilpasninger af de codeshare-aftaler, som SAS har indgået med andre flyselskaber.

Således er det kommet frem, at SAS har fjernet ruterne mellem Skandinavien og Athen fra codeshare-aftalen med græske Aegean Airlines. Det samme er tilfældet på ruterne mellem Skandinavien og Wien, hvor det hidtil har været et codeshare-samarbejde med Star Alliance-partneren Austrian.

Endelig har SAS og Aeroflot i fællesskab besluttet at lade codehare-aftalen mellem de skandinaviske lufthavne og Moskva komme til ophør. Det kunne dermed ligne en tendens med reducerede samarbejdsaftaler, men det afviser SAS.

“Det er en tilfældighed, at det kommer på samme tid. Det er intet, der kan kæde de ting sammen. Vi laver hele tiden justeringer af porteføljen til de ruter vi har med i codeshare-aftalerne,“ siger Simon Pauck Hansen, der er direktør for Network og Partners i SAS.

SAS-direktøren forklarer, at det er vigtigere for SAS, at have en mulighed for at sælge flyvninger med SAS-koden videre i de andre flyselskabers netværk, fremfor at samarbejde om de direkte flyvninger på samme rute. Dette er blandt andet tilfældet med Aegean-samarbejdet.

Ingen krav om codeshare til Moskva
SAS understreger, at der ikke er tale om, at codeshare-aftalerne kommer til ophør. Der er “blot“ fjernet nogle ruter fra de eksisterende samarbejdsaftaler, der ifølge Simon Pauck Hansen ikke vil have nogen signifikant effekt på SAS eller resultaterne.

I forhold til fjernelsen af ruterne til Moskva fra den eksisterende aftale med Aeroflot ligger årsagen i, at det er Aeroflot, der har opjusteret kapaciteten til og fra Skandinavien. SAS opererer en daglig afgang fra København og Stockholm til den russiske hovedstad, hvorfor man selv mener at kunne servicere det russiske marked godt nok uden codeshare-aftalen med flere daglige flyvninger med SAS-rutenummer. Der er nemlig ikke mange, der rejser ud og hjem samme dag, men i stedet er på rejse i flere dage, hvorfor SAS-afgangene passer fint til behovet.

“Aeroflot og SAS var enige om, at vi ikke ser et behov for at have en codeshare-aftale på ruterne mellem Skandinavien og Moskva. Tidligere har vi tolket luftfartsaftalen mellem Skandinavien og Rusland sådan, at vi var tvunget til at have codeshare-aftale med Aeroflot. Det har vist sig, at det ikke nødvendigvis er et krav,“ forklarer Simon Pauck Hansen.

Ophør af aftalerne mellem Skandinavien og Wien hænger ifølge SAS sammen med, at Austrian selv ønsker at afsætte den producerede kapacitet på ruterne. Her er Austrian samtidig i intens priskrig med Airberlin-selskabet FlyNIki, hvor prisniveauet er blevet så lavt, at det heller ikke for SAS er kommercielt attraktivt at opretholde samarbejdet på den direkte rute.

“Det er en kommerciel vurdering på hver enkelt rute, og vi får mere ud af at sælge Wien fra Oslo og Stockholm via København end på de den direkte rute, hvor vi ikke selv får mulighed for at få andre indtægter på billetten.“

I en codeshare-aftale er der en operatør og en markedsføringspartner. Operatøren er det flyselskab, der flyver ruten med eget eller indlejet materiel, mens markedsføringspartneren får sin selskabskode – eksempelvis SK for SAS – og rutenummer på flyvningerne på den pågældende rute. Dermed er det muligt at dække et større rutenetværk uden for sit geografiske nærområde.