SAS Airbus A320neo (Foto: Flypix)

SAS bliver lanceringskunde på nyt Airbus-produkt

SAS har indgået en aftale med Airbus-ledede Digital Alliance, hvor det skandinaviske flyselskab bliver lanceringskunde på et nyt produkt, der blandt andet skal forebygge driftsforstyrrelser.

Fremover har SAS et samarbejde med Digital Alliance, der blev etableret af Airbus og det amerikanske flyselskab Delta Air Lines i 2019.

Det skandinaviske flyselskab bliver det første selskab til en helt ny datadrevet løsning fra Digital Alliance. Løsningen har navnet Skywise Predictive Maintenance (SPM) – eller helt specifikt ”SPM Alliance” – og den vil forbedre driften af SAS’ fly fra A320-familien, der består af cirka 70 fly.

Det er den første løsning fra Digital Alliance, der kombinerer forudsigende vedligeholdelsesalgoritmer fra Airbus som OEM (original equipment manufacturer), Delta TechOps som MRO og driftsekspert samt GE Digital som softwareekspert.

Proaktiv tilgang til flådestyring
Løsningen indeholder en lang række komponenter til fly og motorer, som er fremstillet af forskellige producenter.

”SAS er stolte af at være lanceringskunde på SPM Alliance, og vi ser frem til at bruge dens kraftfulde analyser,” siger Marko Rudic, chef for teknisk drift hos SAS.

”Takket være SPM Alliance vil vi være i stand til at forebygge driftsforstyrrelser og fremskynde vedligeholdelsesbeslutninger ved at forudsige potentielle problemer under drift på tværs af vores store A320-familieflåde. Dette er den proaktive tilgang til teknisk flådestyring, som SAS ønsker at tage.”

Løsning giver ny dimension
Fra Airbus glæder man sig til at hjælpe SAS med at spare omkostninger og optimere flåden af A320-familiefly, der hos det skandinaviske selskab består af typerne Airbus A319, A320 og A321.

”Da flyselskaber er på vej mod genopretning, er det vigtigere end nogensinde før at støtte dem med at reducere omkostninger og optimere deres flåders tilgængelighed,” siger Lionel Rouby, direktør for digitale løsninger hos Airbus.

”Det er præcis, hvad SPM Alliance gør: vores nye løsning, der dækker en bred vifte af udstyr, bringer en anden dimension til forudsigelig vedligeholdelse, som vil reducere uplanlagt vedligeholdelse betydeligt.”

Digital Alliance blev sat i gang med Delta TechOps i 2019, og i 2021 blev det styrket med ankomsten af GE Digital. Digital Alliance har til formål at udvikle en portefølje af næse-til-hale- og tværflådeløsninger, der vil drage fordel af hvert flyselskabs respektive ekspertise til analyse af flyskrog, systemer og motorer.

 

Relaterede artikler:

Digitalisering skal bidrage til effektivisering i SAS

SAS vil også være med i luftbro til Folkemødet

SAS: Højeste passagertal siden pandemiens start