Koncernchef Rickard Gustafson, mener at SAS står stærkt i dag. Økonomien skal styrkes, så SAS kan bevare en selvstændig rolle i den europæiske konsolidering.
I forbindelse med 70-års fejringen af SAS i Københavns Lufthavn i lørdags fik CHECK-IN.dk muligheden for en snak med koncernchef i SAS, Richard Gustafson om, hvilken situation SAS befinder sig i nu, samt hvordan fremtiden ser ud.
SAS’ 70-årige historie byder på mange op- og nedture. I 50’erne var selskabet det femte største i verden og pengene rullede ind. I 70’erne var selskabet teknisk konkurs, og senest i 2012 var det igen tæt på, at selskabet drejede nøglen om gennem nogle hektiske novemberdage, som sidenhen er karakteriseret som, hvad man kommer nærmest en nærdødsoplevelse i det skandinaviske flyselskab.
Historie på godt og ondt
”Vi har en arv og historie på godt og ondt. Nogle gange er det en styrke, mens det andre gange er en svaghed”, siger en jubilæumsglad, men alligevel alvorlig Rickard Gustafson på jubilæumsdagen.
”Vi er stolte af historien, og den dag vi ikke formår, at forandre os er det slut. Udviklingen går stærkt, og kun ved hele tiden at være forandringsdygtige kan vi skabe styrke i vores selskab”, fortsætter Rickard Gustafson.
CHECK-IN.dk møder ham i SAS-loungen i København sammen med nogle udvalgte medier. Korrekt i antræk med jakkesæt og slips, men afslappet i kropssprog og overbevisende i sit syn på, hvor SAS står i dag og hvilken retning selskabet skal tage. Rickard Gustafson vil ikke spå om de næste 70 år for selskabet – det er umuligt. Men når han ser i krystalkuglen, har han klare visioner for de kommende 10 år.
Styrke i produktet
”Vores styrke i dag ligger i produktet vi leverer og en meget stærk tidstabel. Vi flyver med høj frekvens på de fleste destinationer og har et stærkt netværk med vores partnere i Star Alliance. Det nytter ikke kun at flyve en gang om ugen på oversøiske destinationer”, pointerer SAS-chefen, der uden at nævne konkurrenten ved navn, men med skjult hentydning til Norwegian, der typisk flyver med lave frekvenser på oversøiske ruter.
SAS er i gang med en fornyelse af sin flyflåde, hvor de nye Airbus A320-neo fra oktober vil rulle ud fra samlebåndet og ind i rutenetværket. Fire nye Airbus A330-300E er på plads, og fra 2018 vil SAS også modtage de første nye Airbus A350 langdistancefly.
Økonomien skal styrkes
Rickard Gustafson er meget tydeligt på et afgørende punkt. Selskabets økonomi skal styrkes.
”Der vil komme yderlige konsolidering i det europæiske flymarked de næste 10 år. Der er simpelthen for mange selskaber i dag. SAS vil i de kommende år arbejde på at styrke sit økonomiske fundament, og så må vi tage stilling til, hvor vores plads i en konsolidering skal være – men vi ønsker at stå stærkt. Nu er fokus på, at holde det gode produkt og egenhændigt at kunne styrke økonomien”, siger Rickard Gustafson.
Koncernchefen tror på, at SAS kan overleve som selvstændig og at der vil være en plads til SAS på det skandinaviske marked. Han er ret klar på, at selskabets kernemarked er hyppigt rejsende der rejser til og fra Skandinavien eller internt i Skandinavien.
Væksten vil komme i fritidsmarkedet
Under SAS-chef Jan Carlzon i 80’erne var SAS’ mantra ”The businessman’s airline”. I 2013 blev de sidste businessclass gardiner i kabinen fjernet på europæiske ruter, og SAS satte en ny strategi for sit produkt og billettyperne. Selv om selskabets Plus-klasse har god belægning, tror Rickard Gustafson væksten fremadrettet vil komme i fritidsmarkedet.
“Der kommer flere og flere passagerer, men væksten vil være i fritidsmarkedet. Vi kommer næppe til at se en øgning af forretningsrejser. Her konkurrerer vi mod teknologien med eksempelvis videomøder. Noget vi også selv benytter internt i SAS.” forklarer Rickard Gustafson.
Han pointerer at selskabet er tvunget til, at følge udviklingen i markedet, men har ingen planer om, at SAS skal være et lavprisselskab.
”Med det mix vi har i flytyper – og med vores underleverandører på mindre flytyper – kan vi opnå stor fleksibilitet mod fritidsmarkedet. I sommer flyttede vi mange Boeing 737 fra norske indenrigsruter, og sendte dem af sted med ferierejsende skandinavere til det sydlige Europa. Vi satte mindre flytyper ind på de norske ruter, og bevarede derfor vores hyppige frekvenser. Da ferieperioden var ovre, kunne vi sætte de større fly ind på de norske ruter igen”, fortæller Rickard Gustafson.
Nye ruter vil komme
Koncernchefen er meget tilfreds med de nye ruter selskabet har lanceret i det sidste stykke tid. Hong Kong, Los Angeles og Boston kører meget tilfredsstillende, og den nye Miami rute har gode salgstal. Dette glæder koncernchefen, og han lægger ikke skjul på, at selskabet planlægger flere nye ruter. Både på kort, mellem og langdistance. Han vil dog ikke løfte sløret for hvad der ligger i støbeskeen.
”Så bliver jeg jo bare hængt op på det”, siger Rickard Gustafson med et smil. ”Men når det gælder langdistanceruter, så er der ingen tvivl om, at vi kigger på ruter på den nordlige halvkugle. Det vil sige Nordamerika og den nordlige del af Asien. Ruter til sydligere breddegrader er ikke så egnet fra Skandinavien. Her ligger selskaber fra Sydeuropa og Mellemøsten bedre placeret”.
SAS skal være grønt
Rickard Gustafson mener, at SAS i fremtiden skal blive mere effektiv. Digitalisering af tjenester og mere moderne IT-udstyr til personalet skal give gevinst, og han lover SAS vil være i førersædet.
Et andet førersæde koncernchefen brænder for, er det grønne – det miljørigtige.
”Det nytter ikke at væksten i luftfarten skal medføre så store udslip, som de gør i dag. Her må hele branchen tænke nyt, og SAS skal have en lederrolle i omstillingen til en grønnere luftfartsindustri”, siger Rickard Gustafson inden tiden er gået, og nok en jubilæumskage skal skæres for.
Relaterede artikler:
Gustafson: Det var liv eller død