Koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen, SAS (Foto: SAS)

SAS: CPH ved at blive lavpris-knudepunkt

Københavns Lufthavn er en dyr og vanskelig transferlufthavn, der er ved at udvikle sig til et knudepunkt for lavprisselskaber, mener SAS-koncerndirektør.

Som CHECK-IN.dk kan fortælle i dag, så er Københavns Lufthavns position som trafikknudepunkt blevet vældigt svækket de sidste år. Det viser tal fra den internationale lufthavnssammenslutning ACI.

Forklaringen på den udvikling skal især findes hos SAS, der er den største producent af transfertrafik i Københavns Lufthavn, som er selskabets primære trafikknudepunkt. Det skandinaviske flyselskab har dog de senere år oprettet stadig flere direkte ruter fra Norge og Sverige udenom København til destinationer i Europa. Og det er der en grund til.

“Det er dyrt at lave transfer i København og et vanskeligt produkt. Det spiller naturligvis ind,” pointerer Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS.

I Københavns Lufthavn kan man ikke genkende billedet af at lufthavnen skulle være dyr med hensyn til transfer.

“En uvildig opgørelse fra det anerkendte analysehus Leigh/Fisher viser, at Københavns Lufthavn er den sjette billigste lufthavn i Europa, hvilket blandt andet skyldes vores særlige, lave transfertakster – og vi er de seneste 11 ud af 13 år blevet kåret som Europas mest effektive lufthavn,” siger Morten Mortensen, chef for ruteudvikling i Københavns Lufthavn.

Seks største lavprisselskaber
Lars Sandahl Sørensen peger på, at Københavns Lufthavn bliver en stadig mere fyldt lufthavn, hvor det kan være svært for transfererende SAS-passagerer at komme frem for andre rejsende og butikker. Det skyldes blandt andet lufthavnens fokus på lavpristrafik, mener SAS-direktøren.

I marts i år åbnede det ungarske lavprisselskab Wizz Air sin første rute fra Københavns Lufthavn. Med Wizz Air´s indtog i CPH er det nu muligt at se haleror fra de seks største lavprisflyselskaber i Europa, der udover Wizz Air omfatter Ryanair, easyJet, Norwegian, Vueling samt Transavia, der alle har vækstrater, der overstiger de traditionelle netværksflyselskaber. Udover de nævnte selskaber definerer CPH også tyrkiske Pegasus Airlines samt islandske WOW air som hørende hjemme i lavprissegmentet.

“Københavns Lufthavn er ved at udvikle sig til et lavprishub. Der er ikke det lavprisselskab, som ikke er i København i dag,” siger Lars Sandahl Sørensen.

Morten Mortensen mener ikke, at lufthavnen kan sige nej til selskaber, der gerne vil flyve til og fra lufthavnen.

“Vi er som hele Danmarks lufthavn nødt til at se det hele i det store perspektiv. Vi ser rigtig gerne, at SAS åbner flere ruter til og fra CPH, men når SAS vælger at lægge en Hong Kong-rute i Arlanda, og Norwegian vælger at åbne longhaul til USA fra København, er det jo sådan det er. Vi kan ikke sige nej til vækst. Københavns Lufthavn er et væksthub, ikke et lavprishub,” fastslår Morten Mortensen.

Skaber ikke transfertrafik
For seks år siden var under hver femte passager i København Lufthavn en lavprisrejsende. I dag er det op imod hver tredje passager, der flyver til lavpris.

Med den kraftige udvikling i lavpristrafikken, bliver andelen af transferrejsende i forhold til det totale antal passagerer i lufthavnen stadig mindre. I løbet af de seneste 10 – 15 år er transferandelen faldet fra 50 procent til nu lidt mere end 20 procent af samtlige rejsende.

“En stor mængde lavprispassagerer, der flyver point-to-point, skaber ikke transfertrafik. Det er den helt klare effekt af den strategi, der åbenbart er i København,” siger Lars Sandahl Sørensen, der dermed mener, at Københavns Lufthavn ligger, som de selv har redt.

Konkurrence kommet for at blive
I Københavns Lufthavn vil man i virkeligheden SAS det bedste, fastslår Morten Mortensen:

“Der er ingen, der hellere ser SAS have succes end os, men vi kan ikke ændre på, at konkurrence er kommet for at blive. Og at det kommer Danmark og danskerne til gavn.”

Kritikken fra SAS mod Københavns Lufthavn kommer få dage efter at CHECK-IN.dk kunne fortælle, hvordan 10 flyselskaber, der tilsammen sidder på 70 procent af trafikken i CPH, overfor Trafikstyrelsen har påpeget store kapacitetsproblemer i lufthavnen. Både i check-in området, i sikkerhedskontrollen, airside i terminalerne og i bagageudleveringen.

 

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber: Store kapacitetsproblemer i CPH

CPH har fået en unik lavpris-position

CPH´s transfertrafik under pres

Transfertrafik i frit fald i CPH

SAS afviser CPH-forsvar af høje priser

Så dyrt er det at flyve langt fra CPH