SAS er tilbage i englenes by

Efter mere end 21 års fravær er SAS tilbage i Los Angeles, som man i 40 år fløj til fra København. Den nye rute udgår dog ikke fra CPH.

Mandag aften kort efter klokken 21 dansk tid satte et Airbus A330-300 fly fra SAS med registreringen LN-RKT hjulene ned på asfalten i Los Angeles International Airport (LAX) og markerede dermed, at det skandinaviske flyselskab er tilbage i en af de lufthavne, som har en central rolle i SAS-historien.

Det er en ny rute mellem Stockholm Arlanda og Los Angeles, som bragte LN-RKT til englenes by. SAS vil fremover flyve dagligt mellem den svenske hovedstad og den amerikanske filmindustris hovedstad.

”Det er stort at være med til at genåbne vores historiske rute til Los Angeles. Med den nye rute mellem Stockholm og Los Angeles, som flyves dagligt, forbinder vi nu igen to meget dynamiske og innovative regioner,” siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS.

Stor plads i historiebøgerne
Gustafson har dog ikke helt styr på sit selskabs historie. For reelt er der ikke tale om en genåbning af en bestemt rute mellem to byer. Det var nemlig København, og ikke Stockholm, som SAS fløj fra til Los Angeles i omkring 40 år fra 1954 til den 31. august 1994. Ruten mellem København og Los Angeles har en stor plads i SAS’ historiebøger. SAS var nemlig ved ruteåbningen i 1954 det første flyselskab nogensinde til at krydse polarområdet.

Det var muligt takket være SAS’ egen navigationsteknologi, som desuden forkortede afstanden med tusind kilometer. Det tog fem år før konkurrenterne fulgte trop, hvilket betød, at SAS i lang tid var meget betydningsfuld særligt for filmindustrien, som pendlede mellem USA og Europa.

Siden 1994 har selskabets haleror ikke været at finde i verdens syvendestørste lufthavn, hvor antallet af passagerer er vokset med omkring 50 procent siden 1994. Men efter godt 21,5 år er det nu slut.

Ny rute til Boston
Ruten er SAS’ femte direkte rute til USA. I slutningen af marts åbner SAS også en ny rute mellem København og Boston og til september begynder SAS at flyve til Miami fra både København og Oslo.

Los Angeles-ruten blev åbnet med det nyeste af de tre Airbus A330-300Enhanced-fly, som SAS har modtaget henover vinteren. Enhanced-flyene har længere rækkevidde end SAS’ øvrige fire Airbus A330-300 fly. Det betyder, at det to-motorede fly kan bruges på langruter til USA’s vestkyst og Asien, hvor SAS tidligere kun har kunne bruge de firemotorede Airbus A340-300 fly.

Indbydende atmosfære
Hovedparten af flyene på Los Angeles-ruten vil have SAS’ nye kabiner, som blandt byder på helt nyt underholdningssystem og WiFi. I de nye kabiner er materiale og farverne nøje udvalgt for at skabe en behagelig og indbydende atmosfære. Sæderne i SAS Go og SAS Plus er designet med ekstra god opbevaring, som giver bedre plads.

På SAS Business har alle sæderne direkte adgang til midtergangen, og stole som kan foldes ud til et helt fladt sengeleje. Sengetøjet – dyne, pude og madras – på SAS Business skal øge kvaliteten af søvnen og kommer fra Hästens, den ældste sengeproducent i Sverige. I alle klasser findes et helt nyt underholdningssystem med HD-skærme og trådløst internetopkobling.

”SAS har formegentlig den bedste Business-klasse, der tilbydes mellem Europa og USA. Kunderne er meget tilfredse med alt fra stole og underholdningssystem til WiFi og design, og det nye servicekoncept et blevet varmt modtaget og har fået et rigtig godt omdømme,” siger Rickard Gustafson.

SAS har i dag langdistanceflyvninger fra Skandinavien til New York, Washington DC, Chicago, San Francisco, Beijing, Shanghai, Tokyo og Hong Kong. I 2016 åbner SAS også nye ruter fra Skandinavien til Boston og Miami.

Tidstabel Stockholm Arlanda-Los Angeles
Fra Stockholm: Alle ugens dage med SK939 kl. 9.50 med ankomst i Los Angeles kl. 12.15.
Fra Los Angeles: Alle ugens dage med SK940 kl. 14.15 med ankomst i Arlanda kl. 10.00.