Når CityJet skal operere hele 22 fly på vegne af SAS, udsætter flyselskabet sig selv for en risiko. Det vil man løse ved at få indsigt i det irske flyselskabs regnskaber.
Med udsigten til, at CityJet i de kommende seks år skal operere 22 Bombardier CRJ900 jetfly for SAS har det skandinaviske flyselskab næsten lagt samtlige æg i en kurv i forhold til den regionale produktion. Det indebærer en naturlig risiko, som dog ikke bekymrer SAS.
Tilliden mellem de to flyselskaber synes nemlig at være så stor, at SAS trods svage økonomiske resultater i CityJet gennem de senere år, har valgt at indgå i et endog meget tæt samarbejde med CityJet.
“Spørgsmålet om risiko har vi drøftet en del, og vi skal sikre, at begge flyselskaber vokser i fællesskab. CityJet overtog Blue1, og der har de gjort et rigtig godt stykke arbejde. Vi mener, at det er en meget stærk og seriøs partner. Det er en af de store vindere i markedet, og vi vil gerne være i et tæt samarbejde med en vinder,” siger koncerndriftschef Lars Sandahl Sørensen fra SAS til CHECK-IN.dk.
SAS får indsigt i økonomien
De økonomiske resultater har ikke været imponerende hos CityJet gennem de seneste to regnskabsår. I regnskabsåret, der sluttede i 2014, kom CityJet ud med et underskud på 30,6 mio. euro, hvilket svarer til 228 mio. kroner, mens underskuddet i 2015-året blev reduceret til 10 mio. euro – eller godt 75 mio. kroner.
Det går dog den rigtige vej, idet selskabet er i gang med at omlægge forretningen til overvejende at være produktion for andre flyselskaber.
“Vi har et stærkt finansielt grundlag. Vi har samtidig et meget transparent samarbejde med SAS, og SAS har adgang til på et hvilket som helst tidspunkt at få indsigt i vores finansielle forhold. Vi er gået over til en forretningmodel, hvor vi overvejende beskæftiger os med wetlease. Det er et solidt forretningsområde med garanterede indtægter,” svarer arbejdende bestyrelsesformand Pat Byrne på spørgsmålet om den finansielle styrke.
CityJet overtager i første omgang via et leasingselskab driften af de 11 CRJ900-fly fra SAS, som Cimber siden 1. februar 2015 har opereret for SAS. Herudover vil CityJet bestille op til 10 fabriksnye CRJ900´ere. Det betyder, at CityJet forventer at have 23 fly af denne type ved udgangen af juni i år, og i marts 2018 vil antallet være oppe på 25 fly. Aftalen med SAS omfatter dog kun produktion med 22 fly, men CityJet ønsker at have back-up fly i flåden.
Relaterede artikler:
Officielt: SAS sælger Cimber til CityJet
CityJet får pris for at vinde SAS-kontrakt