SAS-ansatte foran Airbus A350-flyet før afgang til Los Angeles i forbindelse med The Aviation Challenge. (Foto: SAS)

SAS for første gang med i The Aviation Challenge

For første gang deltager SAS i det årlige bæredygtighedsinitiativ The Aviation Challenge. Torsdag fløj et af selskabets fly til USA med blandt andet det maksimalt tilladte biobrændstof og plantebaseret mad til passagererne.

I 2021 lancerede SkyTeam initiativet The Sustainable Flight Challenge (TSFC), der i år blev omdøbt til det nuværende navn The Aviation Challenge (TAC).

Det er en årligt tilbagevendende begivenhed, der altså i år afholdes for fjerde gang. Over en periode på to uger deltager SkyTeam-medlemmerne i specialdesignede flyvninger, hvor det altoverskyggende fokus er at gøre flyvningerne så bæredygtige som muligt.

Da SAS som bekendt trådte ind i SkyTeam 1. september i år, er flyselskabet således med for første gang i initiativet. Premieredeltagelsen blev markeret torsdag, da SAS sendte en Airbus A350-900 fra København til Los Angeles.

Valget af rute på den første TAC-flyvning var ikke tilfældig, eftersom ruten kendes som den historiske polarrute. SAS blev således det første flyselskab til at flyve over Nordpolen, da man i 1954 forbandt København med Los Angeles. Det var en banebrydende bedrift og en datidens milepæl for bæredygtighed, da ruten forkortede rejsetiden mellem Europa og Nordamerika markant og dermed sparede flybrændstof.

”Mere end blot en konkurrence”
På torsdagens flyvning til Los Angeles havde SAS fokus på en række elementer. Flyet blev fyldt med så meget lokalt produceret biobrændstof, som det var muligt efter loven. Der blev valgt en besætning, der havde særlig erfaring med brændstofbesparende teknikker for at gøre turen så effektiv som muligt.

Hvor det var muligt, blev plastikgenstande både på jorden og i flyet erstattet med bæredygtige alternativer såsom pap og træ. Og maden om bord på flyvningen var lokalt produceret, ligesom menuen var sammensat ud fra en plantebaseret tilgang.

”Flyvningen fra København til Los Angeles demonstrerer vores fokus på operationel effektivitet ved at optimere alle aspekter af flyvningen for at reducere vores miljømæssige fodaftryk,” siger Mads Brandstrup Nielsen, kommunikationsdirektør hos SAS.

”SAS’ deltagelse i TAC er mere end blot en konkurrence – det er et vidnesbyrd om vores dedikation til at forme en mere bæredygtig luftfartsindustri. Med en stærk innovationshistorie og et klart fokus på fremtiden er SAS på forkant med forandring.”

SAS har et erklæret mål om at nå netto-nul-emissioner inden 2050, og selskabet vil derfor tage de nødvendige skridt for at drive strukturelle ændringer i luftfartsbranchen – herunder at deltage i TAC.

KLM med særlig flyvning til Singapore
Også SAS’ SkyTeam-partner og medejer, KLM, har sat gang i deres deltagelse i årets The Aviation Challenge. I tirsdags sendte selskabet et fly fra Amsterdam til Singapore, hvor der om bord var taget flere initiativer.

Således blev der blandt andet anvendt lettere service ved spisning på World Business Class, hvilket sparer fem kilo per flyvning. Herudover var der tager initiativ til, at kabinepersonalet bar en ny uniform lavet af mere bæredygtigt materiale.

Ved afslutningen af årets TAC vil SkyTeam uddele en række priser til de flyselskaber, der blandt andet har udført flyvninger med de laveste CO2-emissioner og haft den mest miljøvenlige ground handling i forbindelse med begivenhedens flyvninger.

For Patrick Roux, administrerende direktør i SkyTeam, er der ingen tvivl om, at The Aviation Challenge er med til at skærpe bæredygtighedsfokusset hos luftfartsalliancens flyselskaber, der til sidst vil dele erfaringerne med hinanden.

”Når det handler om at operere mere ansvarligt, demonstrerer The Aviation Challenge, hvordan selv små ændringer gør en stor forskel, når vi arbejder sammen,” siger han.

 

Relaterede artikler:

Bæredygtighed: SAS tager kæmpe spring i Danmark

SAS i SAF-register med 17 andre flyselskaber

KLM har stærk bæredygtighedsprofil i Norden