SAS går enegang i Europa

SAS har som det eneste af de større flyselskaber i Europa valgt ikke at have hjertestartere ombord på flyene, viser en rundspørge hos op imod 15 flyselskaber foretaget af Facebook-gruppen ‘Hjertestartere i alle fly’.

(OPDATERET)

SAS har valgt at gå enegang i Europa i forhold til, hvordan man ønsker at behandle eventuelle hjertetilfælde ombord på selskabets fly. Det viser en dugfrisk rundspørge foretaget af Facebook-gruppen “Hjertestartere i alle fly.“

Her har man igennem de seneste uger rettet henvendelse til op imod 15 flyselskaber, der flyver til og fra danske lufthavne for at få oplyst, hvorvidt de pågældende flyselskaber har hjertestartere ombord.

Undersøgelsen er ikke særlig flatterende for det skandinaviske flyselskab, som altid har gjort en dyd ud af at prioritere sikkerheden meget højt. Alle de store europæiske flyselskaber som Air France, KLM, British Airways og Lufthansa har hjertestartere ombord i alle fly, og det gælder også for lavprisflyselskaber som Norwegian og Transavia.

SAS har blot hjertestartere i 71 af 136 fly, hvilket ikke er udslag af en bevidst prioritering. SAS har nemlig kun valgt at have hjertestartere i selskabets 12 langdistancefly, mens der ikke er nogen bevidst prioritering af udstyret i kort- og mellemdistanceflyene. Alligevel findes udstyret i omkring 60 Boeing 737-fly, der tidligere har tilhørt SAS i Norge, da SAS havde sit ejet selvstændige operative selskab i landet.

Hjertestartere på fly

Flyselskab Hjertestartere
Airberlin Alle fly
Air France Alle fly
Alitalia Ingen fly
British Airways Alle fly
EasyJet Ingen fly
Iberia Ingen fly
Icelandair Alle fly
KLM Alle fly
Lufthansa Alle fly
Norwegian Alle fly
SAS 71 af 136 fly
Thomas Cook Airlines Scandinavia Alle fly
Transavia Alle fly

Kilde: “Hjertestartere i alle fly“

Kritik af SAS
Hos Facebook-gruppen “Hjertestartere i alle fly“ er der tilfredshed med resultatet af den nylige rundspørge for så vidt angår de udenlandske flyselskaber. Derimod er der skarp kritik af SAS.

“Vi er positivt overraskede over at kunne konstatere, at stort set alle større flyselskaber i Europa faktisk medbringer hjertestartere i alle deres fly. Men SAS bør som Nordens største flyselskab tage deres ansvar for passagerernes sikkerhed alvorligt og investere i hjertestartere til resten af deres flåde. Det er kun fire måneder siden, at en passager døde af hjertestop ombord på et SAS-fly,“ siger Magnus Thorbjørn Dehlie, der er initiativtager for Facebook-gruppen ‘Hjertestartere i alle fly’.

Hos SAS gør resultatet af rundspørgen ikke det store indtryk, og selskabet oplyser, at det ikke er noget, der her og nu vil ændre på selskabets prioritering af medicinsk udstyr ombord på flyene.

“Vi har vores analyser og kigger på vores forretning, vores praksis og sikkerhedskultur samt de hændelser vi har. Det er hvad vi skal basere vores beslutning på, og ikke hvad andre flyselskaber gør. Hvis der kommer retningslinjer fra myndighederne, vil vi ændre det, og der er heller ikke noget i vejen for, at man på et tidspunkt kan lade sig inspirere af andre,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Hun understreger, at SAS til enhver tid tager sikkerheden alvorligt, og at der er en meget høj sikkerhedskultur i SAS.

“Vi investerer i vores fly og vores personale i forhold til, hvad vi finder nødvendigt,“ understreger pressechefen.