Med champagne og kransekage bød SAS mandag sine passagerer velkommen i det nye Fast Track-område i Københavns Lufthavn. Kapaciteten er blevet fordoblet og området shinet op.
Mandag kl. 04.30 slog SAS dørene op til selskabets udvidede og istandsatte Fast Track-område i Københavns Lufthavn.
Tidligere bestod Fast Track-området kun af to sikkerhedskø’er i et lille lukket lokale. Og ofte var der lang kø i morgenmyldretiden mellem kl. 6 og kl. 8. Men efter mere end en måneds ombygning er kapaciteten blev øget til det dobbelte, samtidig med at området er blevet gjort lyst og imødekommende.
To sikkerhedskø’er er blevet til tre. Desuden er anlæggene blevet længere og har fået automatisk fremføring af bakker. Det har samlet set betydet, at dobbelt så mange passagerer som før kan komme i gennem anlægget og hurtigt ud til deres flyver. Når der er allermest tryk på, mandag morgener, går mellem 600 og 700 passagerer gennem Fast Track.
Arealet er blevet udvidet og der er blevet åbnet op, så der strømmer lys ind gennem ovenlysvinduerne. Samtidig er området blevet pakket ind i SAS’ nye lyseblå design, der suppleres af store stemningsbilleder fra nogle af de destinationer, som selskabet flyver til.
Tid er det vigtigste
Da morgenmyldretiden var overstået havde SAS og Københavns Lufthavn mandag formiddag arrangeret en officiel indvielse af det nye Fast Track-område.
I et hul i strømmen af passagerer nåede Philip Wågnert, Vicepresident for Product Management og Development i SAS, samt Carsten Nørland, salgsdirektør i Københavns Lufthavn, lige at klippe den røde snor over og indvie området.
”For SAS-kunden er tid det vigtigste parameter, og derfor er vi meget glade for at kunne tilbyde dem et lækkert Fast Track-produkt, som passer godt ind i den samlede branding af SAS som et af verdens punktligste flyselskaber,” sagde Philip Wågnert.
Carsten Nørland brugte anledningen til at komme en lille opfordring til SAS.
”Nu er der kapacitet til fremtidig vækst i jeres største hub, og det ser vi frem til,” sagde Carsten Nørland, mens passagererne strømmede forbi de omkring 20 fremmødte til indvielsen. Det var dog ikke kun gæsterne, men også passagererne, der blev budt på kransekage og champagne i dagens anledning.
Aflæses i målingerne
Ombygningen blev søsat fordi den tidligere Fast Track ganske enkelt ikke var god nok og stor nok til at håndtere passagermængden i SAS’ største trafikknudepunkt.
Det kunne aflæses direkte i SAS’ målinger af kundetilfredsheden. Passagererne i København gav i gennemsnit Fast Track 76 ud af 100 point, mens passagererne gav Fast Track i Oslo Gardermoen og Stockholm Arlanda omkring 85 point ud af 100.
Derfor var der brug for at gøre noget i København. I de to andre skandinaviske hovedstadslufthavne er det lufthavnen, der står for Fast Track-tilbuddet, som SAS og andre selskaber betaler for at deres passagerer kan benytte. I København er SAS’ Fast Track selskabets egen, mens Københavns Lufthavn tilbyder produktet CPH Express til andre flyselskaber. Derfor var det også nemt for SAS at igangsætte opgraderingen af Fast Track-området.
Ikke direkte i loungen
Fast Track-området er kun adskilt fra SAS’ lounge med en tynd væg, men passagererne kan ikke gå direkte fra Fast Track og ind i loungen. Det er nemlig ikke alle med adgang til Fast Track, som også har adgang til loungen. Derfor ville det kræve en ekstra indgang og en person at have loungeindgang direkte fra Fast Track.
Så når bæltet er kommet på igen og pc’en er røget ned i tasken, skal passagererne gå ud gennem en af lufthavnens butikker med parfume, spiritus og chokolade eller via en parfumefri mellemgang ud i selve lufthavnen,inden de kan dreje til venstre og gå ind i loungen.
Det er rejsende med SAS og Widerøe på Business og Economy Extra samt indehavere af Eurobonus Guld-kort, der kan bruge SAS’ Fast Track. Rejsende med Star Alliance-selskaber kan ikke bruge SAS’ Fast Track, men har adgang til SAS-loungen.
Juleaftensdag giver SAS alle sine passagerer mulighed for at benytte Fast Track.
Fotos: Leif Tuxen