SAS hædret med Fast Travel Award

På den netop afholdte IATA-kongres i Singapore blev SAS hædret med en såkalt Fast Travel Award. Selskabet var sammen med Københavns Lufthavn det første af IATA´s 230 luftfartsselskaber, der indførte alle fem definerede ‘Fast Travel’ mål. Snart følger flere selskaber i hælene på SAS.

For første gang nogensinde har den internationale luftfartsorganisation IATA uddelt en såkaldt “Fast Travel Award.“ Denne hæderer tilfaldetSAS, der sammen med Københavns Lufthavn var det første blandt de 230 medlemmer af IATA, der havde opnået at gennemføre alle IATA´s fem definerede “Fast Travel“ mål.

Fast Travel Award er således en anerkendelse af de mange initiativer, SAS har sat i værk for at gøre nemt og hurtigt for passagerne at komme igennem lufthavnen. Der er tale om en såkaldt “end-to-end“ self-service løsning, som sikrer kunderne en hurtig, enkel og smidig vej gennem lufthavnen.

Den omtalte kæde af self-service løsninger omfatter indcheckning via automat, mobil eller internet, foretage en ombooking, stå for dokumentkontrol, registrere sig ved boarding og rapportere eventuel forsinket bagage. SAS opfylder dermed alle IATA’s fem krav om at give flypassagerer flere muligheder for selvbetjening på rejsen.

“Vi er meget glade for at få denne pris. Den bekræfter, at vi er ledende indenfor flybranchen, når det gælder IT-løsninger, som sparer tid for kunden. Vi ved, at tid er en vigtig faktor for vores kunder. Derfor har vi konstant fokus på at finde løsninger, som gør rejsen mere enkel,“ siger Per Møller Jensen, Vice President Brand, Marketing og EuroBonus i SAS.

Per Møller Jensen fremhæver samtidig, at prisen er opnået gennem et tæt og strategisk samarbejde med Københavns Lufthavn. Det er således Københavns Lufthavn, der har leveret nogle af de selvbetjeningsløsninger, der gør SAS til det eneste luftfartsselskab i verden, der indtil viderre opfylder alle fem IATA-kriterier.

“Vores passagerundersøgelser viser, at passagerer, der benytter selvbetjening, er mere tilfredse end andre, og derfor arbejder vi løbende på at tilbyde flyselskaberne en række selvbetjeningsløsninger, der letter passagerernes vej gennem lufthavnen,“ siger Carsten Nørland,
salgs- og markedsdirektør, Københavns Lufthavn.

SAS håber inden længe at kunne udvide Fast Travel-konceptet til også at omfatte selskabets øvrige skandinaviske “hubs“ i Oslo-Gardermoen og Stockholm-Arlanda.

I mellemtiden er der fire luftfartsselskaber, der også er stærkt på vej til at nå i mål med alle fem “Fast Travel“ krav.Det er Etihad Airways iAbu Dhabi International Airport, Air New Zealand i Auckland International Airport, British Airways i Heathrow Airport og endelig Air China i Beijing Airport.

I 2020 forventer IATA, at 80 % af alle passagerer hos IATA-selskaberne kan rejse under “Fast Travel“ konceptet.

Foto: Hans Ollongren, SVP Corporate Public Affairs hos SAS modtager prisen af Aleks Popovich, IATA, der er Senior Vice President for Industry Distribution and Financial Services.